nieuws

Kom van die stoel af!

Personeelsmanagement

Duurzame inzetbaarheid? Laat uw mensen dan vier uur per dag van hun kantoorstoel komen. Dat helpt.

Kom van die stoel af!

Van alle Europeanen zitten Nederlanders het meest op hun kont. Een op de twee Nederlanders zit gemiddeld zeven uur per dag. En dat half uurtje bewegen? Da’s nie genoeg. Wil u aan de duurzame inzetbaarheid van uw mensen werken, dan moet bewegen onderdeel worden van de dag. Ook op kantoor.
‘Zo nu en dan’ bewegen is niet genoeg om de schadelijke effecten van langdurig zitten tegen te gaan. Bewegingswetenschapper Simone Caljouw van het UMCG Groningen toonde namelijk opnieuw een sterke relatie aan tussen stilzitten en overgewicht, diabetes en cardiovasculaire ziekten. Mensen die veel stil zitten, gebruiken hun beenspieren niet. Vet en suiker wordt daarom minder snel uit het bloed opgenomen in het lichaam.

Weg van de kantoorstoel

Diverse onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk kwamen al eerder tot die conclusie. Mensen moeten veel meer bewegen. Volgens het tijdschrift British Journal of Sports Medicine moet u minstens twee uur per dag van die kantoorstoel af, en licht bewegen. Dat geeft veel minder risico op hart- en vaatziekten, diabetes en sommige vormen van kanker. Nog beter zou zijn: vier uur bewegen tijdens elke (werk)dag. Zo blijkt uit vergelijkend bevolkingsonderzoek in de Verenigde Staten en Canada met studies over gezondheidseffecten bij mensen die meer bewegen.

Lees ook: Mag werknemer zittend beroep eisen?

Vier uur is optimaal…

Wie vier uur per dag van zijn werkstoel komt, verkleint de kans op allerlei ellendige ziektes het meest. U werkt dan ongeveer zoals verpleegsters, leraren en fabrieksarbeiders die deze norm makkelijk halen. Vier uur is de optimale hoeveelheid beweging per dag, stellen de onderzoekers. Meer hoeft niet. Zeker langdurig staan is niet altijd even optimaal. Om aan de duurzame inzetbaarheid te werken moeten medewerkers beweging onderdeel maken van hun dag.

TIP: Lees hoe u uw mensen inzetbaar en gezond houdt op het platform Over Duurzame Inzetbaarheid.

…maar sloof u niet uit

Wat al helpt, is elk uur een paar minuten lichtintensief bewegen. Deze lichte fysieke activiteit dringt de kans op vroegtijdig overlijden met maar liefst 33 procent terug, stelt dokter Beddhu, hoogleraar Inwendige geneeskunde aan de Universiteit van Utah. “De focus ligt bijna altijd op matige of krachtige fysieke activiteit. Het is fascinerend om te zien dat ook lichte fysieke activiteit een lagere mortaliteit tot gevolg heeft,” zegt Beddhu. Mensen moeten wel echt bewegen: twee minuten extra staan per uur levert geen gezondheidsvoordelen op.

Kantoor als hangplek

Dat kantoorwerk ook echt anders kan, bleek eind vorig jaar aan de Looiersgracht in Amsterdam. Onderzoeker Erik Rietveld opende het project The End of Sitting in een galerieruimte. Het is een werkomgeving met schuine blokken, waar mensen alleen tegen kunnen leunen, hangen en half op liggen. Bewegingswetenschapper Caljouw onderzocht de effecten op een groep studenten. Hun benen waren vermoeider dan tijdens een dagje normaal studeren achter een bureau, maar ze voelden zich energieker. De opstelling wordt nader uitgewerkt. (Bron: Over Duurzame Inzetbaarheid/Facility Management)

Reageer op dit artikel