nieuws

11 tips voor duurzame inzetbaarheid op kantoor

Personeelsmanagement

We vonden 7 uur per dag zitten al lang. Maar het blijkt nog meer te zijn. 11 tips voor een actievere werkdag.

11 tips voor duurzame inzetbaarheid op kantoor

Werk aan de winkel voor duurzame inzetbaarheid op kantoor. We zitten aan de tafel, in de auto, achter het bureau, op de bank. We dachten met z’n allen dat we per dag zeven uur zittend doorbrachten. Maar dat is nog meer: 8,7 uur gemiddeld per dag.

Duurzame inzetbaarheid op kantoor

Dat laten nieuwe cijfers van het RIVM zien. Kantoorpersoneel zit nog langer: gemiddeld 12 uur per dag, waarvan 6,3 op kantoor. Dat het slecht voor je is weten we inmiddels. Maar hoe kom je van die ‘zituren’ af? Het Platform Over Duurzame Inzetbaarheid verzamelde op haar website elf adviezen voor duurzame inzetbaarheid op kantoor.

Dik en diabetes

Wie teveel zit, wordt vanzelf dikker. Natuurlijk, want je beweegt te weinig. Spieren verbruiken geen energie, en dan staat het hele lichaam stil. Ook geeft het meer kans op type 2-diabetes en hart- en vaatziekten.

duurzame inzetbaarheid op kantoor11 makkelijke tips

Er zijn genoeg mogelijkheden om tijdens het kantoorwerk in beweging te komen. Hier zijn 11 makkelijke toepasbare tips:

1. Beweeg kort, maar vaak
Beweeg dus niet een keer, maar vele keren gedurende de hele werkdag. Minstens eenmaal per uur moet u even opstaan en bewegen. Niet lang, maar als korte micro-pauzes.

2. Loop naar de collega
Wat voorbeelden: Loop naar die collega toe zodra hij vrij is, in plaats van een mail te sturen.

3. Doe u mobieltje eer aan
Telefoon? Loop even naar een rustiger hoekje, dat is voor de collega’s ook aangenamer.

4. Drink minder, maar vaker
Gebruik een kleine drinkbeker in plaats van een grote, dan moet u vaker lopen om hem te vullen. Stop er ook water in, dat is beter dan koffie of thee.

5. Trap, trap, trap….
En neem altijd de trap, zeker als u naar beneden moet. Het scheelt – onder andere- de helft kans op diabetes type 2, nu en straks. Dat geldt ook bepaalde typen kanker. En dat alles komt weer omdat de grootste spiergroep in je lichaam, de bovenbeenspieren, niets doen bij stil zitten. Vetten en suikers hopen zich op, omdat ze minder worden afgevoerd.

Behalve deze – inmiddels bekendere- tips zijn er nog honderden andere kleine manieren om elk uur minstens even in beweging te zijn en zo duurzame inzetbaarheid op kantoor te bevorderen.

6. Vergader staand (wordt het nog socialer ook)
Door staand te vergaderen bewegen we niet alleen meer maar houden we ook de vaart erin. Beslissingen worden sneller genomen en je laat meer non-verbale communicatie zien door de actieve houding die je aanneemt.
Mensen die staand vergaderen zijn meestal enthousiaster over hun werk en minder geneigd om hun ideeën voor zichzelf te houden. Informatie delen gaat makkelijker als je staat. Zittend aan een tafel zijn mensen van nature meer geneigd om een soort domein voor zichzelf te reserveren (meestal begrensd door armbewegingen).

Lees ook: ‘We vergaderen nog alsof het 1911 is’ 

7. Investeer in bureaufietsen en balstoelen
Wie het drastischer wil aanpakken met de beweging kan investeren in zit-stabureaus, bureaufietsen en/of ergonomische balstoelen. Dat zijn een soort wiebelkrukken waar je tegenaan leunt. En de bureaufiets is een soort hometrainer achter het bureau. Zo kan je fietsen terwijl je tikt.
Het vraagt enige oefening, weten we uit ervaring. Dat geldt voor meer ergonomisch meubilair: het is meestal even wennen en het vraagt wat oefenen, maar dan beginnen de voordelen op te vallen.

Nog wat bewegingstips die hun nut inmiddels hebben bewezen:

8. Gebruik de lunchpauze nuttig
De lunchpauze is een goede gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken. Of: even kort een overleg in de open lucht te plegen.

9. Installeer een kantoor-douche
Door een douche- en/of kleedruimte aan te bieden, maak je het voor werknemers aantrekkelijker om op de fiets naar het werk te komen. Veel werknemers willen wel, maar zien het niet zitten om bezweet achter de computer te gaan zitten. Een combinatie van deze tip en de vorige is een fitnessruimte, zodat werknemers in de lunchpauze of voor/na het werk kunnen sporten;

10. Zorg voor flexibele werktijden
Door flexibele werktijden toe te staan, kunnen werkgevers hun personeel extra aanmoedigen om beweging te integreren in hun werkdag. Het wordt makkelijker om in beweging te komen. Hoe u dat in de praktijk doet? Lees het artikel: HR, experimenteer met werktijden! 

11. Voorbeeld? 
En ja we weten het allang maar we noemen ‘m toch nog even. Wilt u uw medewerkers aansporen tot goed, vitaal gedrag: zorg dan dat het management het goede voorbeeld geeft. Inspireer.

Nog meer tips voor duurzame inzetbaarheid op kantoor of andere werkplekken? Lees ook: 6 tips voor een vitalere organisatie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels