nieuws

Zo creëert HR betrokkenheid met eHRM

Personeelsmanagement

Medewerkers betrokken houden: een uitdaging voor elk bedrijf. Deze vier bedrijven lukte het met HR-technologie.

Zo creëert HR betrokkenheid met eHRM

De arbeidsmarkt gaat weer een nieuwe fase in: de tijd dat de werkgevers het voor het zeggen hadden, begint langzaam naar de achtergrond te raken. Des te belangrijker om uw werknemers betrokken te houden. HR-technologie kan daarbij helpen, mits goed ingezet. Watch and learn: deze vier bedrijven laten zien hoe dat moet.

Hutten: Delen van familiegeluk via deelplatform

Om families en vrienden van werknemers mee te laten delen in de gelukscultuur van het cateringbedrijf Hutten, zette de organisatie in navolging van deeleconomie-initiatieven als Airbnb, Snappcar en Peerby, een eigen online deelplatform op: Mijn Hutten. Het platform heeft als doel om medewerkers en hun omgeving onderling en hun omgeving aan elkaar te binden. Niet alleen de standaard bedrijfsinformatie en formulieren worden gedeeld, maar ook complimenten, hobby’s, auto’s en elkaars honden. ‘Medewerkers delen hun goede momenten met elkaar en laten complimenten achter voor collega’s’, zegt ‘family energizer’ Thijs Fokker. ‘Mensen die nooit een gezicht hadden in organisatie worden zo zichtbaar en krijgen waardering.”
Via het platform ontdekte de organisatie dat er 38 medewerkers dagelijks dezelfde route reden naar het hoofkantoor. Fokker: ‘Deze mensen kenden elkaar eerst niet. Nu zitten ze bij elkaar in de auto en leren van elkaar.’

Lees ook: Betrokken personeel? Kijk rond op de werkvloer
Lees ook: HR heeft minste invloed op betrokkenheid

Scribe connect: Langdurig zieken betrokken houden 

Het Nederlandse bedrijf Scribe Communities is een Nederlandse B2B internetstartup dat een online communitytool heeft ontwikkeld om werknemers die langdurig ziek zijn in contact te houden met hun collega’s. De tool is bedoeld om de communicatie tussen de directe collega’s en de zieke collega op gang te houden. Binnen deze omgeving schrijft de zieke over het verloop van het ziekteproces en de collega’s over wat er speelt op het werk. Een communitymanager van Scribe speelt een actieve rol om de community te stimuleren. Het bedrijf zegt voor een aantal grote bedrijven in Nederland meerdere communities uitgerold te hebben.
Het bedrijf plaatst wel een kanttekening: Dit online traject moet ook ondersteund worden met offline communicatie, bijvoorbeeld door de HR-afdeling. Met het openen van een online communicatiekanaal wordt de offline betrokkenheid misschien wel wat gemakkelijker. En dat moet uiteindelijk leiden tot een snellere re-integratie.

Mondelez: Werknemers ontlasten bij gezondheidsvragen

Het Amerikaanse voedselconcern Mondelez biedt samen met gezondheidsinformatiebedrijf Castlight Health een one-stop-shop aan om werknemers te helpen op het gebied van gezondheid en welzijn. Daarom installeerde het bedrijf een gezondheidsmanagementplatform, ook om medewerkers bij het bedrijf betrokken te houden. Het platform geeft duidelijke en persoonlijke informatie waardoor werknemers goed geinformeerd beslissingen over gezondheidszorg kunnen maken. Daarnaast worden de technologie van dit platform gebruikt om het intranet te verbeteren. Daarom is het bedrijf begonnen om mobiele oplossingen aan de werknemers aan te bieden. Resultaat is dat de betrokkenheid van het gehele werknemersbestand is gestegen.

New Balance: Ook zorgen voor papieren communicatie

De Amerikaanse schoenenfabriek New Balance Athletic Shoe heeft een hoofdkantoor in Boston en twee fabrieken in Maine en Massachusetts. Het werknemersbestand bestaat voor de helft uit kantoorpersoneel en de andere helft werkt in de fabrieken en logistiek. De uitdaging voor benefits manager Glenn Haskell is om te communiceren met werknemers die niet dagelijks een computer gebruiken.
New Balance zag al snel in dat een volledig technologisch HR-platform de helft van de werknemers zou uitsluiten van communicatie. Daarom hebben ze hun processen zo ingericht dat zowel met papier als digitaal gecommuniceerd kan worden. Het platform is aan de achterkant zo ingericht zodat een papieren administratie niet als last wordt gezien en dat fouten worden voorkomen.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels