Vijf kenmerken van goed werkgeverschap

Wat zijn de kenmerken van een goede werkgever? Vijf punten die het verschil maken.

Vijf kenmerken van goed werkgeverschap

De 'traditionele' relatie tussen werkgever en werknemer verandert. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work (GPTW) naar goed werkgeverschap. Maar liefst 64 organisaties mogen zich een Great Workplace noemen. Vorig jaar waren dat er nog 42. Wat kenmerkt de organisaties die het goed doen? Vijf kenmerken op een rij

1 Meer respect

Blonken de Best Workplaces vorig jaar nog uit in de onderlinge verbondenheid en kameraadschap op de werkvloer, dit jaar doen ze er nog een schepje bovenop, zegt senior consultant van GPTW Caroline Mullers. "De sterk verbeterde relatie tussen het management en medewerkers uit zich in meer respect, persoonlijke aandacht, transparantie bij beloning en vermindering van vriendjespolitiek. Nog niet eerder scoorden de Best Workplaces zo hoog op respect en eerlijkheid."

2 Meer aandacht voor ontwikkeling

De beste organisaties om voor te werken investeren veel in de ontwikkelingsmogelijkheden voor werknemers als individu, stelt Mullers. Denk aan het betrekken van medewerkers, aandacht voor de werk-privébalans en de persoonlijke aandacht en zorg voor. “Werk is niet alleen maar iets wat we doen, maar een vertegenwoordiging van wie we zijn - een plek om je te ontwikkelen”, vervolgt Mullers. “We zien dat veel organisaties bijzondere programma’s en activiteiten op touw zetten. Het echte verschil wordt niet gemaakt bij programma’s die zich richten op de ontwikkeling van de medewerker in zijn taken, maar op de ontwikkeling van de persoon.”

Lees ook: Dit zijn de Best Workplaces van 2016

3 Meer interactie tussen collega's

Je kan als organisatie natuurlijk hele mooie programma’s ontwikkelen. Maar als een directeur je voorbijloopt in de gang en je niet groet, en geen idee heeft hoe je heet, dan gaat dat niet beklijven, zegt Mullers. Goed werkgeverschap betekent ook dat directie en managementteams zich ervan bewust zijn dat zij ook gewoon tot de medewerkers behoren en steeds meer zichzelf mogen zijn, vindt Mullers. "Daardoor ontstaat er meer persoonlijke en oprechte interactie tussen collega’s.” Als je als directie of HR verder kijkt, en je verdiept in de persoon, komen hun unieke talenten meer tot uiting, zo is het credo. “Vroeger was het zo: je kwam op werk om je taken te doen. Alsof je een stukje van jezelf achterlaat bij de voordeur. Dat mag nu steeds meer mee.”

4 Meer samen werken

Nog nooit waren de gemiddelde scores in het onderzoek naar goed werkgeverschap zo hoog als dit jaar. Het gaat volgens Mullers dan vooral om vragen over oprechte interesse van het management of vragen over het geven om elkaar. De werkgever moet durven zichzelf te laten zien. “Daar moet je je wel veilig genoeg voor voelen”, zegt Mullers. “Volgens werknemers in laag scorende organisaties vinden directie en MT het moeilijk om zich kwetsbaar op te stellen. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze iets ook niet weten. Dat komt niet voort uit desinteresse, maar vanuit onzekerheid.” De Best Workplaces werken hard om een goede werkgever te zijn en doen dit vanuit de overtuiging dat het beter is voor hun mensen en voor de business. Samenwerken betekent in hun ogen ook echt samen werken. Het begint al bij een duidelijk signaal van de directie. Een directeur zegt dus niet: ’Dit wil ik’, maar: ’Wij gaan dit met elkaar doen’. En: ’Samen maken we het verschil’.

Lees ook: Manager bedrijft minder vriendjespolitiek

5 Meer aandacht voor de mens zelf

“Natuurlijk is geld ook belangrijk, maar het is niet langer de drijvende kracht. Mensen gaan niet meer naar werk om geld te verdienen, maar zien het als een manier om het beste uit zichzelf te halen en zichzelf te ontplooien. De Best Workplaces zijn zich heel erg bewust van de weg naar dit doel toe. Zij vragen zich dan af: Als we dit willen bereiken, hoe gaan we dan met elkaar om?”

Een goede werkgever vandaag de dag heeft dus oprechte interesse, is eerlijk en heeft respect voor zijn werknemers. Een meer mensgericht management komt van binnen de organisatie, al is dat zeker niet de enige oorzaak. Volgens Mullers heeft dat ook met de tijdgeest te maken. In een wereld waar automatisering steeds vaker de standaard is en processen vooral online verlopen, is persoonlijk contact niet altijd meer nodig waardoor efficiëntie hoogtij viert. Maar het mes snijdt aan twee kanten: er ontstaat er in principe ook meer ruimte voor menselijke interactie. “Kijk naar de retail. Je kan alles online kopen, en toch kiezen velen om toch nog naar een winkel te gaan. Waarom? Omdat je advies en begeleiding krijgt - een stukje beleving. Dat zit hem niet in de winkel zelf, maar in het menselijke aspect. Met een mensgerichte aanpak kan je het verschil maken. Ook in HR.”

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Great Place to Work. Bekijk hier de volledige lijst met Best Workplaces 2016

Vond u dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan! De voordelen:
  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

De redactie van PW. zorgt ervoor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van HR en personeelsmanagement.

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft diversiteit en inclusie (D&I) inmiddels wel op de agenda staan. Een 50-50-verdeling tussen de seksen is echter nog ver weg. Volgens Stefan Duran van elipsLife, moeten we ons daar niet blind op staren: "De...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?