nieuws

Ziekteverzuim weet MKB’er niets van

Personeelsmanagement

MKB’ers weten te weinig over personeelsbeleid bij ziekteverzuim. Waar schiet hun kennis tekort?

Ziekteverzuim weet MKB’er niets van

De kennis van wetgeving op het gebied van personeelsbeleid bij langdurige arbeidsongeschiktheid schiet tekort in het midden- en kleinbedrijf. Ook worden risico’s onderschat. Dat concludeert verzekeringsspecialist Aon Nederland na onderzoek onder 150 ondernemers en HR-professionals.

TIP: Wat zijn uw rechten en plichten bij ziekteverzuim? Lees meer in de Praktijkgids ziekte en re-integratie 2016

Een groot deel van de ondervraagden zou niet weten hoeveel jaar werkgevers in het uiterste geval de kosten betalen van de uitkering aan hun zieke personeel. De gemiddelde schatting hier was vier jaar. ,,In werkelijkheid is dat twaalf jaar, zowel bij een vast dienstverband als bij een tijdelijk contract”, aldus Aon. Ook werd vaak ten onterechte geconcludeerd dat de duur van de uitkering afhankelijk is van hoe lang een medewerker in dienst is geweest.

Volgens HR mogen leidinggevenden wel een wat actievere houding aannemen bij de preventie van ziekteverzuim, zo bleek uit een eerder onderzoek van Arbo Unie. Maar ook van werknemers zelf verwacht HR een actievere houding om te zorgen dat ze niet uitvallen.

Volgens Aon is het opvallend dat meer dan de helft van de bedrijven zegt op de hoogte te zijn van de wetgeving, terwijl uit de antwoorden blijkt dat slechts een klein deel daadwerkelijk weet waar het over gaat. (ANP)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels