nieuws

Appen in de auto: moet HR ingrijpen?

Personeelsmanagement

De helft van de zakelijke rijders appt wel eens in de auto. Is beleid vanuit HR gewenst?

Appen in de auto: moet HR ingrijpen?

Ja, appen in de auto is onveilig. Dat geven bijna alle zakelijke rijders toe. Toch leest of schrijft slechts de helft nooit een berichtje tijdens het autorijden. Dat blijkt uit onderzoek naar smartphonegebruik op de weg in opdracht van Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hiervoor werden 350 zakelijke rijders ondervraagd.

Bijna-aanrijding

‘Even een appje sturen’. Het is onveiliger dan bellen in de auto. Toch schrijft een derde van de medewerkers op de weg wel eens een tekstbericht tijdens het autorijden. Van hen heeft maar liefst drie op de tien wel eens een bijna-aanrijding gehad als gevolg van het gebruiken van de smartphone. Dit heeft echter hun gedrag niet veranderd, ze blijven berichten lezen en schrijven. De zakelijke rijders die berichten lezen én versturen, zijn jonger dan de gemiddelde zakelijke rijder; bijna de helft (46 procent) is jonger dan 41 jaar. Minstens 7 procent van de werknemers zit regelmatig op de weg: zoveel Nederlanders hebben een auto van de zaak, zeggen CBS-cijfers.

Waarom doen we het dan toch? De reden om met de smartphone in de weer te gaan ligt vooral in het efficiënt en aangenaam besteden van de reistijd, maar ook in nieuwsgierigheid. Een kwart van de rijders voelt bovendien sociale druk van collega’s om vlot te reageren: ‘het wordt van me verwacht vlot te reageren’. Tegelijkertijd vinden zakelijke rijders het lezen of versturen van een berichtje onveilig, stressvol, onprettig en niet normaal.

En nu, HR?

Moet HR ingrijpen? Dat is de vraag. Een kwart van de zakelijke rijders zegt graag minder te worden afgeleid door binnenkomende berichten. Ze zien het gebruiken van de smartphone onderweg als hun eigen verantwoordelijkheid, waarbij de werkgever de taak heeft om te zorgen voor veilige randvoorwaarden, bijvoorbeeld door het onderwerp op de agenda te zetten en op te nemen in de safety culture van het bedrijf.

Er zijn al voorbeelden te vinden van werkgevers die richtlijnen voor hun medewerkers hebben opgesteld om het bellen en het bedienen van navigatieapparatuur tijdens zakelijke autoritten te verbieden of te ontmoedigen. Vooral bedrijven waarvan medewerkers veel op de weg zitten als Esso, BP, Shell, Schenk Papendrecht B.V., Gasunie, UPS, Allsecur, Leaseplan, Kimberly-Clark en Tata Steel, zo stelt Veilig Verkeer Nederland. Zo wordt van Shell-medewerkers vewacht dat zij het telefoongesprek verbreken wanneer de beller – zowel medewerkers als leveranciers – in de auto zit.

Reageer op dit artikel