nieuws

Gezond snacken bij Google

Personeelsmanagement

Medewerkers gezondere eetkeuzes laten maken? Dat hoeft niet duur te zijn, zo bewijst Google.

Gezond snacken bij Google

Medewerkers gezonder laten leven? Doe het maar even. Werkgevers grijpen vaak snel naar dure gezondheidprgramma’s – als ze het al doen – gebaseerd op voorlichting over een gezonde leefstijl, terwijl het veranderen van gewoonten vaak meer behelst dan simpel informeren over ‘hoe het wel moet’. Mensen maken hun keuzes– met name wat betreft voedsel – vaak op basis van hun oeroude instinct.

Valt er dan helemaal niets te doen om medewerkers gezonder te laten leven? Zeker wel. Internetgigant Google wist met hele kleine aanpassingen in het kantine-aanbod grote veranderingen teweeg te brengen, zo schrijven HR-verantwoordelijken van het Google Food Team in een artikel Harvard Business Review. Samen met onderzoekers van het Yale Centre for Customer Insights experimenteerden het team met kleine veranderingen in het aanbod. Met succes.

Zo bleek een kleine verandering in de presentatie van het aanbod van snacks medewerkers al in de juiste richting duwen. In een klein experiment observeerde de onderzoekers van Yale hoeveel mensen bij een van de kleine ‘snack stations’ zowel een drankje als een snack kochten. Mensen die het drankapparaat gebruikten die naast de snacks stond, kochten in 50 procent van de gevallen ook een snack. Dat in tegenstelling tot de drankmachines die verder stonden van de snackautomaat. Oplossing? Machine verplaatsen.

Lees ook: Zorg voor gezonde medewerkers te duur

Mensen voorlichten over de gezonde effecten van groenten en fruit: klinkt mooi. Maar wanneer mensen in de kantine staan bij de frietjes, verdwijnt al die informatie al snel naar de achtergrond. Google adverteerde daarom in een van de lunchcafe’s met ‘de groente van de dag’: een poster met een vergeten groente met daarop gezondheidsfeitjes over de werking ervan. Recht daarnaast stond het gerecht zelf. Zo verplaatste Google de gezonde informatie naar het ‘moment van de waarheid’: de kantine. Het aantal medewerkers dat het gezonde gerecht probeerde steeg met 74 procent. (Bron: HBR.org)

Tip! Leer tijdens het Facto Congres op 14 juni (Veenendaal) meer over het Google Food-programma in relatie tot medewerkers-engagement. 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels