nieuws

Start campagne ongewenst gedrag op werkvloer door Asscher

Personeelsmanagement

‘Moet toch kunnen’; dat is het motto van de campagne tegen ongewenst gedrag op het werk, die vandaag van start gaat.

Start campagne ongewenst gedrag op werkvloer door Asscher

Ongewenst gedrag door leidinggevenden of collega’s heeft grote impact op de mensen die het overkomt, stelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit niet gewenste gedrag komt op grote schaal voor. Ruim 1,2 miljoen werknemers hadden het afgelopen jaar te maken met discriminatie, pesten en (seksuele) intimidatie op het werk. In combinatie met een hoge werkdruk verdubbelt ongewenst gedrag de kans op burnout-klachten. Daarnaast zorgt het jaarlijks voor gemiddeld zeven extra verzuimdagen per slachtoffer. Dat betekent 1,7 miljard euro aan loondoorbetaling voor werkgevers, zo berekende TNO. Ongewenst gedrag is soms duidelijk zichtbaar, maar vaak gaat het om subtiel gedrag dat voor de ontvanger kwetsend is, stelt het ministerie.

Campagne moet gesprek over ongewenst gedrag in gang zetten

Werknemers en werkgevers kunnen vanaf vandaag op www.moettochkunnen.nl terecht. Het idee is dat ze hier in gesprek kunnen gaan over ongewenst gedrag, dat in de campagne beschreven wordt als het “grijze gebied tussen een onschuldige grap of opmerking en ongewenst gedrag.” De commercials zijn vandaag al te horen op de radio en ook een postercampagne maakt onderdeel uit van de campagne.
Minister Asscher wil werkgevers helpen om dit gedrag op de werkvloer bespreekbaar te maken en aan te pakken. Daarom trekt hij een half miljoen euro uit voor een team van deskundigen dat bedrijven desgevraagd gaat adviseren over hoe met dit probleem om te gaan. Ook staat er vanaf vandaag op www.duurzameinzetbaarheid.nl een wegwijzer van TNO die werkgevers helpt om verschillende vormen van ongewenst gedrag te herkennen en hun tips geeft over hoe hiermee om te gaan. De Inspectie SZW komt later deze maand met een zelfinspectietool waarmee werkgevers inzicht krijgen in de vormen van niet gewenst gedrag die mogelijk in hun organisatie voorkomen. De Inspectie SZW besteedt ook extra aandacht aan het thema bij controles op de werkvloer.

In mei 2014 startte het ministerie van SZW een vierjarige campagne die aandacht vraagt voor werkstress. Omdat werkstress meerdere oorzaken kent, wordt elk campagnejaar een apart thema uitgelicht. Naast aandacht voor ongewenst gedrag was er al aandacht voor pesten en agressie en geweld.

Reageer op dit artikel