nieuws

Medewerkerstevredenheidsonderzoek is passé

Personeelsmanagement

Medewerkerstevredenheidsonderzoek is passé. Tevredenheid is passief. Waar organisaties naar zoeken zijn werknemers die met bevlogenheid en betrokkenheid de organisatie naar een hoger niveau willen brengen.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek is passé

Dat zegt Guido Heezen, oprichter van Effectory in een uitzending van People Power. Met een tevredenheidsonderzoek bekijk je hoe werknemers denken over het werkgeverschap van de organisatie waarvoor zij werken. Heezen: “Maar het gaat ook om goed werknemerschap en hoe staat de werknemer daarin?”

Continu vragen naar ideeën medewerkers

In veel organisaties is het medewerkerstevredenheidsonderzoek een vast onderdeel van de jaarlijkse of tweejaarlijkse hr-cyclus. Organisaties kunnen het zich niet meer veroorloven om zo lang te wachten met het peilen van wat er leeft onder de medewerkers, stelt Heezen. “Organisaties willen het net ophalen met de ideeën, gedachten en belevingen van medewerkers. Dat willen ze continu weten.”

Sneller aanpassen

Heezen ziet dat de frequentie van het medewerkersonderzoek daarom verandert. Organisaties bevragen ieder kwartaal een beperkte groep medewerkers, of leggen elke maand alle medewerkers een heel korte vragenlijst voor. Heezen: Organisaties moeten zich sneller aanpassen aan hun omgeving. Om dan één keer per twee jaar aan medewerkers te vragen hoe zij daar in staan, is een beetje traag.”

Luister naar het volledige interview van Glenn van den Burg van People Power met Guido Heezen. Het interview begint op minuut 23:38:

TIP! Meer weten over feedback en medewerkersbeleving? Guido Heezen spreekt donderdag 23 november op het congres Trending Topics. Hij geeft u de praktische handvatten om de laatste ontwikkelingen op het gebied van feedback en medewerkersbeleving binnen uw organisatie te implementeren. Klik hier voor het volledige programma van Trending Topics.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels