nieuws

Wat wil de hoogopgeleide starter?

Personeelsmanagement

In de strijd om jong talent proberen werkgevers zo vroeg mogelijk toe te slaan. Bijna de helft (48%) van de starters is in zijn laatste studiejaar actief benaderd door een werkgever. Van de starters die al aan het werk zijn, is 61 procent het afgelopen jaar benaderd.

Wat wil de hoogopgeleide starter?

Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group naar het gedrag van hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt.

Werkgevers moeten de starters iets te bieden hebben. Een marktconform salaris, behapbare reistijd en een goed gevoel bij de bedrijfscultuur zijn volgens Intelligence Group niet meer dan ‘hygiènefactoren’.

Professionele ontwikkeling

Starters willen echter meer. Leren en professionele ontwikkeling vinden ze heel belangrijk. Wanneer blijkt dat een werkgever niets toevoegt aan het cv, haakt jong talent al in de sollicitatieprocedure af. Werkgevers moeten in hun arbeidsmarktcommunicatie dus nadruk leggen op hun sterke werkgeversmerk en de ontwikkelingsmogelijkheden die zij medewerkers bieden, aldus Intelligence Group.
Tip! Lees ook Onboarding: wat betekent het

Vacaturesites blijven belangrijk

De starter vindt het heel normaal om via Whatsapp te communiceren met recruiters. Toch gaat hij in hun eigen zoektocht naar een baan tamelijk traditioneel te werk. 64 procent oriënteert zich via deze vacaturesites op een nieuwe baan. De sites worden gevolgd door het persoonlijke netwerk, social media en open sollicitaties.

Bezig met volgende stap

Werkgevers die erin geslaagd zijn om een hoogopgeleide starter te werven, moet vervolgens hard werken om deze ook te behouden. Meer dan anderen op de arbeidsmarkt zijn millennials bezig met hun volgende stap. Een op de zes starters is actief op zoek naar een andere baan.
Tip! Lees ook Arbeidsmobiliteit: het complete overzicht van de mogelijkheden 

Benaderd door andere werkgever

En de millennials weten dat ze gewild zijn. Een op de vijf wordt minstens één keer per kwartaal benaderd door een werkgever. Een zelfde aantal wordt op zijn minst jaarlijks benaderd. 11 procent wordt één keer per maand gepolst door een andere werkgever. 3 procent krijgt zelfs meerdere malen per week een verzoek om eens te komen praten.

Vast contract

Waar 40 procent van de Nederlandse werknemers een vast contract bijna beschouwen als de heilige graal van de arbeidsmarkt, vinden millennials dat over het algemeen veel minder belangrijk. Een vast contract is voor een beperkte groep (17%)  een van de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Werksfeer, inhoudelijk interessant werk en een goed salaris noemt de starter het vaakst als belangrijkste pullfactoren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels