nieuws

Hoe de smartphone medewerkersbetrokkenheid verpest

Personeelsmanagement

Hoe de smartphone medewerkersbetrokkenheid verpest

Wie kan er nog zonder smartphone? Een beetje manager is altijd bereikbaar. Managers die zich te veel laten leiden door hun smartphone, verpesten daarmee de medewerkersbetrokkenheid.

Dat blijkt uit onderzoek aan de Amerikaanse Baylor University. Het komt zo vaak voor dat mensen meer aandacht hebben voor hun smartphone dan voor de mensen om hen heen, dat er in Australië een woord voor is bedacht: phubbing, een samentrekking van phone en snubbing.

Betrokkenheid vermindert

En hoewel phubbing nooit erg beleefd is, is het ronduit schadelijk wanneer een leidinggevende zich er schuldig aan maakt, schrijven James A. Roberts en Meredith David in hun rapport Put down your phone and listen to me: How boss phubbing undermines the psychological conditions necessary for employee engagement. Werknemers verliezen hun vertrouwen in hun leidinggevende, waardoor uiteindelijk ook hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie vermindert.

Cultuur gebaseerd op respect

“Werknemers die worden blootgesteld aan phubbing door hun baas en hem daardoor minder vertrouwen, hebben minder vaak het idee dat hun werk er toe doet en dat zij persoonlijk kunnen groeien door hun werk. Werknemers die weinig vertrouwen hebben in hun leidinggevende, hebben ook minder vertrouwen in hun eigen vermogen om hun taken goed uit te voeren”, zegt Roberts. “Phubbing is schadelijk gedrag. Het ondermijnt een bedrijfscultuur die gebaseerd is op respect.”

Richtlijnen tegen phubbing

Roberts en David hebben een aantal richtlijnen opgesteld om phubbing op de werkvloer te verminderen en zo de employee experience te verbeteren:

  • Creëer een cultuur waarin leidinggevenden zich niet verplicht voelen om als zij in gesprek zijn met hun medewerkers direct te reageren op e-mails en berichten van hun superieuren;
  • Zorg ervoor dat leidinggevenden gemotiveerd zijn om goede relaties op te bouwen met hun medewerkers, bijvoorbeeld door hen jaarlijks te laten beoordelen door hun medewerkers;
  • Zorg dat leidinggevende het belang inzien van persoonlijk contact met medewerkers en maak ze bewust van het schadelijke effect van phubbing;
  • Maak beleid voor het gebruik van de smartphone en denk daarbij aan de aspecten bereikbaarheid en veiligheid.

Tip! De impact van sociale media op organiseren, samenwerken en communiceren – en daarmee het HR-beleid – is groot. Maar hoe kunt u daar het beste gebruik van maken? U leert er alles over in de opleiding Waarom sociale media zo belangrijk is voor HR.

 

Reageer op dit artikel