nieuws

Onderschat HR de kracht van e-HRM?

Personeelsmanagement

E-HRM is een trend waar je als HRM’er niet omheen kunt. Toch blijkt slechts  13 procent van de HRM’ers e-HRM als het belangrijkste aandachtsgebied te zien. Wordt e-HRM onderschat?

Onderschat HR de kracht van e-HRM?

Als de afdeling HRM wil acteren als strategisch partner van het management, directie en/of bestuur, dan is het gebruik van e-HRM onontbeerlijk, stelt Pieter Philippart in de HRM Barometer van Driessen.  De basis van deze Barometer waarin Driessen min of meer de toekomst van HR voorspelt, is een grootscheeps onderzoek van Kantar TNS onder 450 HRM’ers in de publieke sector.

Tegenwoordig gebruiken vier op de vijf  organisaties e-HRM, zo blijkt uit het onderzoek. Bijvoorbeeld als ondersteuning bij HR-administratie, HR-informatie, recruitment en het aggregeren van (strategische) stuurinformatie. Maar de ontwikkelingen op het gebied van e-HRM staan niet stil. Nu is het tijd om de volgende stap te maken, adviseert Philippart.

 HR-activiteiten worden e-HRM-activiteiten

“Als de wereld om ons heen steeds meer digitaal wordt, betekent dat ook iets voor HRM”, erkent ook Juriaan van der Zwan, manager outsourcing bij Driessen. “Het wordt steeds meer digitaal gedreven, gefaciliteerd door betere software die ondersteunt op de meer tactische en strategische vraagstukken. Zeker nu alles beschikbaar is in de cloud. Héél erg kort door de bocht worden HRM-activiteiten dan in veel gevallen omgezet naar e-HRM activiteiten”, zegt Van der Zwan.

De factor mens wordt belangrijker dan ooit

Om in een steeds meer digitale wereld het verschil te kunnen maken, wordt volgens hem juist de menselijke invulling, de menselijke benadering van cruciaal belang. “Door e-HRM op de juiste manier geïntegreerd in te zetten, kunnen veel processen efficiënter worden uitgevoerd. Daarnaast creëert deze aanpak overzicht en inzicht in het personeelsbestand, maar nog belangrijker inzicht in elke medewerker specifiek. “

Meer aandacht voor de mens is volgens hem –  naast gemak en efficiency – vooral de grootste toegevoegde waarde van de digitalisering van HRM. “Het stelt organisaties veel beter in staat om het beste uit mensen te halen. Want mensen zijn en blijven belangrijk voor een organisatie. Zij leveren meerwaarde door hun creativiteit, empathie en passie. Dit zijn zaken die computers nu en zeker ook de eerstvolgende decennia niet of maar op zeer beperkte schaal kunnen nabootsen. Daar heb je dus mensen voor nodig. En zonder mensen geen innovatie. En zonder innovatie geen ontwikkeling naar een meer digitale wereld”, stelt Van der Zwan.

Het nut van e-HRM

De respondenten kregen de vraag voorgelegd of de HR-professional in hun ogen het nut van e-HRM onderschat. In de overheidssector was 36 procent het helemaal eens met deze stelling. In het onderwijs is dit zelfs 52 procent, in de sector Zorg en Welzijn 56 procent. De cultuursector spant de kroon: maar liefst 60 procent vindt dat e-HRM in de sector onderschat wordt.

Zien de HRM’ers in de praktijk ook het nut in van e-HRM? Uit het onderzoek van Kantar TNS blijkt verder dat 40 procent van de HRM’ers van mening is door e-HRM meer te kunnen focussen op strategische vraagstukken. Opvallend is dat 16 procent dit niet zo ziet. In 45 procent van de gevallen leidt het tot een vermindering van de administratieve werkzaamheden, stellen de respondenten. In slechts 14 procent van de gevallen niet.

Over managementinformatie door e-HRM is bijna iedereen onverminderd enthousiast. Slechts 7 procent ziet managementinformatie niet als een mogelijkheid om het beleid mee te onderbouwen. Vooral in de overheid slaat e-HRM aan. Zij zien op alle drie de onderwerpen significant meer voordeel dan de andere sectoren.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Driessen. 

 

Reageer op dit artikel