nieuws

Burn-out te vaak gezien als incident

Personeelsmanagement

65 procent van de werknemers die uitvallen door een burn-out, beschouwt dit als een arbeidsongeval. Meer dan de helft heeft het gevoel dat hun werkgever niets heeft geleerd van de situatie.

Burn-out te vaak gezien als incident

Dat blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis uitgevoerd door Kantar Public onder 533 werknemers die de afgelopen vijf jaar een burn-out hebben gehad.

Val van de trap

Zilveren Kruis vergelijkt een burn-out met een val van de trap.  Wanneer een werknemer van de trap valt, wordt de trap veiliger gemaakt. Maar wanneer een werknemer terugkeert na een burn-out, wordt vaak niets gedaan om een nieuwe burn-out te voorkomen. Slechts een derde van de ondervraagden geeft aan dat hun werkgever heeft geleerd van de situatie en 54 procent is hier niet van overtuigd.

Leidinggevende speelt belangrijke rol

Volgens Arnold Bakker, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit, wordt er te vaak alleen naar de werknemer gekeken. “De werknemer krijgt een coach en gaat bijvoorbeeld op cursus mindfulness. Allemaal gericht op het beter omgaan met stress. Terwijl er meestal ook echt iets aan de werkzaamheden en omstandigheden binnen de organisatie zelf moet veranderen om een nieuwe burn-out te voorkomen. Door bijvoorbeeld meer hulpbronnen te bieden zoals afwisseling in werkzaamheden of constructieve feedback. Of door mensen meer vrijheid te geven in de manier waarop ze hun werk invullen. De leidinggevende speelt dus een belangrijke rol in het omgaan met een burn-out.”

Burn-out gezien als incident

In veel gevallen gebeurt er echter maar weinig als mensen weer zijn gere-integreerd, weet Bakker. “Het ontbreekt sommige leidinggevenden nog te veel aan zelfreflectie wanneer iemand uitvalt. Moeten wij onze manier van werken aanpassen? Die vraag stellen werkgevers maar zelden. De burnout wordt vaak onterecht gezien als incident.”

Terugval na burn-out

Meer dan de helft van de ondervraagden was bang voor een terugval na hun burn-out. Een op de drie werknemers heeft dat niet besproken met zijn of haar werkgever en bijna 30 procent ervaart weinig of geen ruimte om een terugval bespreekbaar te maken met de leidinggevende. Bakker vindt dat niet gek. “Dit ligt ook aan de afhankelijkheidspositie waarin werknemers vaak zitten. Men is bang dat de eigen positie op het spel komt te staan. Het is belangrijk dat medewerkers toch de stap zetten om het gesprek aan te gaan. Maar leidinggevenden kunnen hen hier zeker in helpen. Zij moeten het gesprek faciliteren.”

Rol werkgever

Zilveren Kruis gelooft niet dat meer wetgeving het probleem kan aanpakken. “Regeltjes voorkomen geen burn-out. Het gaat er veel meer om wat je doet, niet wat je opschrijft”, zegt  Jan-Willem Evers, directeur bij Zilveren Kruis. “Ik roep bedrijven op om zichzelf ook de vraag te stellen wat ze kunnen doen om stress en burn-out te voorkomen.”

Werkgevers kunnen de bal niet alleen bij de werknemer leggen, zegt Evers. “Soms hebben we de neiging te denken: het ligt aan jou. We gaan jou helpen zo snel mogelijk de draad op te pakken en te leren hoe je met stress om kunt gaan. Maar dat is vaak symptoombestrijding.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels