nieuws

Achtveldenmodel helpt bij effectief ontwerp leertraject

Personeelsmanagement

Achtveldenmodel helpt bij effectief ontwerp leertraject

Wie een leertraject opstelt, moet altijd nadenken over twee hoofdvragen: wat wil je bereiken en wanneer ben je tevreden. Het achtveldenmodel van Kessels biedt een pragmatische ontwerpaanpak voor leerinterventies.

Het achtveldenmodel heeft twee vragen als uitgangspunt: wat wil je bereiken en wanneer ben je tevreden?

Bij de vraag wat je wilt bereiken, gaat het erom een organisatiedoel te vertalen in een effectief leertraject. Het is belangrijk om daarbij vier niveaus te onderscheiden:

  • doel
  • werksituatie
  • bekwaamheden
  • leersituatie

Voortbouwend op de vraag wat je wilt bereiken, is de vraag relevant: ‘Wanneer ben je tevreden?’. Om een antwoord te geven op deze vraag beschrijft de ontwerper samen met relevante betrokkenen nauwkeurig hoe je kunt zien of de opbrengsten zijn behaald. Ook hierbij zijn vier niveaus te onderscheiden:

  • leerproces
  • leerresultaten
  • functioneren
  • impact

Bekijk de volgende animatie voor een korte uitleg over het achtveldenmodel van Kessels.

 

 

Lees ook: Het nieuwe leren: nooit uitgeleerd op de werkvloer


Tip! Alles over leren in het werk, rond het werk en voor het werk leest u in het boek Opleidingskunde van Erik Deen, Mariël Rondeel en Joseph Kessels. Klik hier voor meer informatie

Reageer op dit artikel