blog

De kracht van Anti-klagen

Persoonlijke ontwikkeling

Het is een groot misverstand dat negatief ingestoken nieuwsberichten meer aandacht zouden trekken dan positief aangegeven teksten. Je hoeft maar door de kranten te bladeren en je snapt wat ik bedoel: de nadruk ligt voortdurend op de negatieve afwijkingen.

De kracht van Anti-klagen

Laat jezelf daarvan een halfuurtje doordrenken en je bent alwéér wat somberder, angstiger en meer paranoia geworden. Kritisch zijn is één ding. Maar wat belet ons er een positieve draai aan te geven? Oftewel: Anti-klagen?

Proportionele berichtgeving

Waarom beginnen we niet met het positieve nieuws om verderop in het bericht in verhouding aandacht te besteden aan die paar procenten die negatief afwijken? Een beetje meer proportionele berichtgeving zou veel goed doen in medialand. Eerst het positieve benoemen, daarna de aandachts- en verbeterpunten adresseren, oftewel: Anti-klagen.

7 tips om kritisch te denken en positief te spiegelen

Hieronder vind je mijn zeven tips om kritisch te denken en positief te spiegelen:

  1. Geloof niet alles wat er gezegd wordt: doe je eigen onderzoek, wees sceptisch
  2. Praat elkaar niet klakkeloos na; ga terug naar de bron en vorm je eigen mening
  3. Doe eens lekker mee met #omdenken en #positiefpareren en draai het positief om!
  4. Retweet negatief geformuleerd nieuws positief gespiegeld en laat dat weer retweeten. Dit geldt natuurlijk voor alle social media
  5. Stimuleer anderen om berichtgeving een positieve bijbetekenis mee te geven
  6. Wees kritisch op cijfers en percentages in het nieuws: wat zijn de feiten?
  7. Laat je niet afleiden van het werkelijke op te lossen probleem!

Anti-klaag: Gewapend ook in je werkomgeving!

Notoire klagers zijn ook voor veel organisaties, teams en managers een probleem. Ze klagen over werkdruk, over onredelijke klanten, over collega’s of over ‘wat ze daarboven nu weer bedacht hebben…’ Het zijn chronisch ontevredenen die op alles en iedereen commentaar hebben en zij overschaduwen daardoor wat je met jouw projecten wilt bereiken.

Hoe vermijd je dat ook klagen op het werk de norm wordt? Hoe maak je van een klagende en onproductieve collega of medewerker terug een tevreden en outputgerichte bondgenoot? Hoe kan je op een positieve manier leren van de opgeworpen ‘ja maar’ en de klager meenemen in het probleemoplossende proces?

Eerste stap naar Anti-klagen

In onderstaande video licht Bart alvast een tipje van de sluier op. Hier zet je al de eerste stap naar Anti-klagen.

Klagen in de tweede verschijningsvorm, betreuren of reclameren, mág! Het is volstrekt rechtmatig. Hoe meer we ons positief-kritisch naar elkaar opstellen, onder het genot van een complimentje zo nu en dan, hoe beter!

Het is mogelijk om kritisch te denken én er tegelijkertijd een positieve wending aan te geven. Dát is de combinatie die ik graag aanmoedig. Daarom organiseert de Academy for Business Development op 12 April 2018  ‘De Anti-Klaag Workshop’.

Onze vorige workshops werden zeer snel volgeboekt, wees er dus snel bij. Leer hoe je klaaggedrag op de werkvloer aanpakt en positief pareert!

Tot in Utrecht,

Auteur Martin Veenis is business unit manager Nederland van de Academy for Business Development

Reageer op dit artikel