blog

Zoeken naar een business coach: hoe vind je de groeier onder de graaiers?

Persoonlijke ontwikkeling

Zoeken naar een business coach: hoe vind je de groeier onder de graaiers?

We zagen tijdens de Olympische Spelen topsporters elke dag geweldige prestaties leveren. Iedere topsporter heeft een coach. Dat heeft een reden: wie optimaal wil presteren, heeft iemand nodig die feedback geeft, voor inzichten zorgt en motiveert.

Omdat ik zelf door wil groeien als expert en ondernemer, zocht ik ook een coach. Tijd, geld, bloed, zweet en tranen: alles wilde ik erin steken. Ik was er helemaal klaar voor. Alleen nog even een business coach zoeken.

Moet je voor de grap eens proberen. Doe maar. Tik eens ‘business coach’ in op Google. Ja, aanbod genoeg. Maar wie is nu geschikt voor mij?

Enfin.

Ik dook in de wereld van de business coaches. En leerde al snel: dat is goede business. Voor die coaches.

Hoe het werkt? Heel simpel: je roept als business coach dat je alles doet voor je klanten. Het draait immers om hen. En omdat het om de klant gaat, krijgt die zo min mogelijk persoonlijke coaching.

Nu hoor ik je denken: Huh?
Je leert toch het meest van die persoonlijke aanpak?

Maar dat heb jij helemaal mis, daarom ben jij ook geen business coach. Nee, jij bent als klant het meest geholpen met een standaard aanpak. Een (vooraf opgenomen) online programma. Daarmee kun je thuis, wanneer het jou uitkomt, lekker videootjes kijken. In die video’s legt je coach jou uit hoe het moet. Hartstikke handig!

Wat zeg je?
Maar dan heb je toch vragen?
Ja, dat klopt.

Daar heeft de business coach rekening mee gehouden. Er zijn namelijk meer ondernemers die dit coaching-programma volgen. En nu mag jij één keer in de maand vragen stellen. Samen met die andere ondernemers. Dat is toch geweldig! Er is gewoon eens in de maand een Skype-gesprek waarin iedereen een kwartier krijgt om zijn vragen te stellen aan de coach. Vijftien minuten! En die coach zit ook in de Skype hè. Live. Net als die andere ondernemers. Die krijgen ook allemaal een kwartier. En daar leer jij veel van, want je mag gewoon meeluisteren als die andere ondernemers hun vragen stellen aan de coach.

Dus alles is online? Maar dat is toch vooral handig voor die coach?

Ho, ho.
Niet zo kritisch.
Er zijn ook ‘live-dagen’. Jawel.

Eens in de paar maanden mag jij met de andere deelnemers naar een locatie om ervaringen uit te wisselen. En die coach is daar ook. In levenden lijve. En dan kijkt de coach zelfs mee naar jouw persoonlijke plan.

En daarna weer lekker online.

Eigenlijk zijn die Olympische sporters helemaal gek. Zo’n coach naast de baan. Die helemaal meevliegt naar Zuid-Korea. Ouderwets gedoe.

Voor de wedstrijd gewoon even het online programma van Jac Orie kijken en tijdens de race een scherm naast de schaatsbaan met Skype-verbinding naar Jac. Moet jij eens kijken: gouden bergen aan edelmetaal. En trouwens, dat is ook veel efficiënter: dan kan Orie gewoon alle schaatsers coachen. Olympisch en online, daar is nog een wereld te winnen. Rare business die sport.

Die Orie zou eens een podcast moeten luisteren. De meeste business coaches hebben namelijk inspirerende podcasts. Aanrader. Daarin vertellen ze dat hun business lekker groeit, terwijl ze maar heel weinig hoeven te werken. Want ja, alles gaat online. Heerlijk joh. Kun je je gewoon gratis op abonneren. Op die inspirerende podcasts.

Wat zo’n coaching-programma kost?

Ligt aan de business coach. Maar ga voor een programma van een half jaar uit van een bedrag tussen de vier- en achtduizend euro. Maar dan mag je de video’s zo vaak terugkijken als je wilt hè!

Het zijn geweldige verhalen van die business coaches. En ik gun ze alle omzet van de wereld.

Zou alleen fijn zijn als ze een eerlijker verhaal vertellen en gewoon zeggen dat ze voor online kiezen, omdat dit hen beter uitkomt. Dat zij zo meer kunnen verdienen in minder tijd. Dat is prima. Dat mag. Maar vertel me niet dat het om mijn business draait.

O, inmiddels heb ik een coach gevonden.

Volgende week begin ik. Waarom ik voor deze coach heb gekozen? Omdat hij mij gaat coachen op de zaken die ik wil leren en waarin ik wil groeien. En omdat hij dat persoonlijk doet. Gewoon van mens tot mens.

Ik heb er nu al zin in.

Reinier Rombouts is eigenaar van Chief Storyteller. Hij adviseert leiders en ondernemers en publiceerde in 2017 een boek over leiderschap en storytelling: Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal.

Reageer op dit artikel