blog

Nooit meer druk? Gebruik je boerenverstand

Persoonlijke ontwikkeling

Nooit meer druk? Gebruik je boerenverstand

In alle organisaties waar ik kom, zucht iedereen over ellenlange vergaderingen en volle inboxen.

Elon Musk is de laatste tijd vooral in het nieuws vanwege de productieproblemen met de nieuwe Tesla. Onlangs lekte een mail uit van Musk aan de medewerkers, waarin hij aankondigde dat Tesla – eindelijk – de productie van het nieuwe model zou verdubbelen naar 6.000 auto’s per week. En dus gaf hij de medewerkers een aantal tips om productiever te zijn. Vrij vertaald in mijn woorden:

  • Loop weg uit vergaderingen waaraan je geen toegevoegde waarde levert.
  • Beleg geen regelmatige terugkerende vergaderingen.
  • Gebruik geen ingewikkelde termen of verhullend taalgebruik.
  • Communiceer direct met degenen die je nodig hebt, ook als zij in andere afdelingen werken. En dus niet via managers of andere omwegen.
  • Gebruik je gezonde boerenverstand: ‘Als een bedrijfsregel of procedure belachelijk is, doe het dan niet’.

Musk heeft een punt. We weten op basis van tal van wetenschappelijke onderzoeken, zo blijkt uit dit artikel uit Harvard Business Review, dat we minder creatief, minder besluitvaardig en minder innovatief werken door de enorme informatiestroom. En ook vergaderingen leveren geen bijdrage, wist managementgoeroe Peter Drucker 20 jaar geleden al te vertellen: ‘Vergaderingen zijn een symptoom van slechte organisatie. Hoe minder hoe beter’. En: ‘Of je vergadert, of je werkt. Je kunt beide niet tegelijk doen’.  We hebben steeds minder tijd, werken harder dan ooit, maar zijn minder productief, ook het nieuwe werken heeft daarbij niet geholpen.

Wat moeten we doen om ons gedrag te veranderen? Willen we tijd creëren door te minderen of zelfs stoppen met mailen, vergaderen en andere zinloze activiteiten, dan moeten we op zoek naar de onderliggende oorzaken. Soms is een simpel gesprek voldoende, soms is een uitgebreid onderzoek naar de cultuur noodzakelijk.

Zo vertelde een manager dat hij na zijn wekelijkse teamvergadering een mailtje over die vergadering stuurde naar aanwezigen. De reden? ‘Een aantal doet nooit wat we hebben afgesproken. Als ik het in een mail zet, kan ik in ieder geval aantonen dat we de afspraak hebben gemaakt’. Het resultaat van zijn mailtje was steevast een reeks antwoordmails – in cc – naar alle betrokkenen met opmerkingen en aanpassingen. Een typisch gevalletje van symptoombestrijding. De echte oplossing, en dat wist de manager ook wel, is dat je mensen aanspreekt als ze zich niet houden aan afspraken. Wil je stoppen met die overbodige activiteiten? Dan begint het dus, volgens de Wet van Musk, met je boerenverstand.

Henny van Egmond is partner bij Yolk, het bureau voor praktische strategieën voor verandering en communicatie.

Reageer op dit artikel