blog

Design thinking voor HR: radicaal veranderen doe je in kleine stapjes

Persoonlijke ontwikkeling

Design thinking voor HR: radicaal veranderen doe je in kleine stapjes

Wil je oplossingen bieden die echt waarde toevoegen voor medewerkers? Dan zul je moeten denken als een ontwerper. Hoe kunnen verbeelding, een ander perspectief en experimenteren je helpen om jouw HR rol in te vullen? Hoe zorg je ervoor dat hetgeen wat je vandaag implementeert, niet alweer achterhaald is?

In deze blog leggen we je de kracht uit van design thinking voor HR; concrete voorbeelden en adviezen over hoe je werkproces kunt inzetten om oplossingen te bieden en innovatie te stimuleren.

Wat is design thinking?

Om te beginnen een korte introductie over wat design thinking is: in essentie betekent het dat je denkt als een ontwerper en volgens een ontwerpproces te werk gaat. Als eerste heb je je designerbril op: je bent alleen maar bezig met de gebruikerservaring zodat de ‘human need’ centraal staat. In het geval van HR betekent dit dat de employee experience (EX) je uitgangspunt is. Dat is ook precies de reden waarom design thinking waarde toevoegt voor HR: het dwingt je om je te verplaatsen in de medewerker en echt te begrijpen wat hij/zij nodig heeft op welk moment. Daarmee doorbreek je bestaande patronen of processen die geen waarde toevoegen. Wij zetten design thinking regelmatig in als middel bij onze projecten: we helpen HR-teams om tot de kern te komen van het ‘probleem’ dat ze willen oplossen. Soms is dat in de vorm van een pressure cooker waarin deelnemers in 1,5 uur tot een eerste prototype komen, andere keren simuleren we bijvoorbeeld een feedbackgesprek en onderzoeken we hoe we dit waardevoller kunnen maken.

Pas principes collaborative design toe

Naast een ontwerpfocus in je denken, is het aan te raden om de principes van ‘collaborative design’ toe te passen. Dit betekent dat je samenwerkt met je eindgebruiker. Je medewerker(s) in dit geval. Zij kunnen jouw essentiële feedback geven over de oplossing die je aan het ontwikkelen bent. Een ontwerper levert in een gemiddeld ontwerpproces vele prototypes op die continu worden getest. Je werkt dus aan snelle oplossingen (als het werkt is het voldoende) die je test met kleine groepen medewerkers. Wat een krachtig instrument is, is tekeningetjes maken en letterlijk visualiseren wat je oplossing is. Houd het simpel: een schets op papier is vaak al voldoende om inzicht te krijgen of een medewerkers iets wel of niet zou gebruiken. Een laatste tip: laat technologie voor je werken. Met simpele online formulieren of tekenapps kun je snel feedback ophalen. Ook bieden veel aanbieders van HR-tech oplossingen de mogelijkheid om pilots te doen en met testgroepen aan de slag te gaan. Zo bouw je ervaring op en leer je wat wel en niet werkt bij verschillende teams. En misschien nog wel belangrijker; welke oplossingen bij jullie cultuur passen. Wil je meer weten over de betekenis van design thinking? Onderaan deze blog vind je een goede online cursus en een aantal boeken en events ter verdieping en inspiratie.

Zo zet je design thinking in bij je volgende project

De kick off meeting: probleemstelling

Een project vormgeven in korte trajecten met feedback loops helpt je enorm om tot de kern van het probleem te komen. Zorg dat je altijd glashelder hebt welk probleem je gaat oplossen. Schrijf dit op en bepaal samen met je projectgroep of zij dit ook zo zien. Schrijf het groot op een bord en bespreek ook waarom dit een probleem is en wie er het meeste ‘pijn’ van ervaart.

De pressure cooker: in 2 uur jouw probleem oplossen

Je kunt er jaren over doen om een oplossing uit te werken en te bediscussiëren. Maar waarom zou je het niet in 2 uur doen? De kracht van snelle beslissingen moeten nemen en in korte tijd tot een prototype komen is de kracht van het doen. Je leert er altijd van en hebt hoe dan ook een concreet startpunt om mee aan de slag te gaan. Sluit je als groep op en dwing jezelf om aan het einde van de sessie een ontwerp te hebben met een radicale oplossing voor jullie probleem.

Experimenteer: test groep, momenten van feedback

Dan komt het moment waarop je begint aan je eerste van vele iteraties: leg je oplossing voor aan de doelgroep die de pijn ervaart. Stel vragen als ‘zou je dit gebruiken?’, ‘Hoe vaak zou je dit gebruiken?’, ‘Waarom zou je het wel/niet gebruiken?’, ‘Waar zou je het gebruiken?’. Laat ze feedback geven en neem alle antwoorden mee naar je volgende sessie. Als projectgroep ga je op basis van de feedback een nieuwe versie van je oplossing uitwerken. Vervolgens leg je die weer voor en dit herhaal je minimaal 2-3 keer.

Leer en durf te falen: deel ervaringen en lessen, praat over wat mis gaat

Je leert meer van mislukkingen dan van successen. Sterker nog: dit kan je sleutel zijn tot succes. Het is belangrijk om hier open over te zijn, dit stimuleert innovatie en dat zorgt ervoor dat je je eigen aannames toetst en tegenkomt. Bovendien is het mooi om elke sessie met je projectgroep te beginnen met een korte ronde feedback: wat ging er mis en wat heb je geleerd? Wat ging goed en waar ben je trots op?

Roadmap: gefaseerd uitrollen, doelgroepen

Heb je een oplossing te pakken die de pijn van je doelgroep wegneemt? Gefeliciteerd! Dan is het tijd om deze gefaseerd uit te rollen. Of het nu een software tool is of een andere vorm van gesprekken voeren: pak ook dit stapsgewijs aan. Geef de groep die aan de slag gaat aandacht en leg goed uit wat je oplossing is en waarom deze is ontstaan. Let ook goed op voor wie het echt nodig is. Biedt de oplossing alleen aan de juiste mensen aan en zorg ervoor dat je mensen niet ‘stoort’ met zaken die voor hen niet relevant zijn: one size does not fit all.

Nog een paar laatste tips:

  • Blijf in contact met je eindgebruikers: praat regelmatig bij met je medewerkers, of ga samen lunchen. Blijf op de hoogte van de pijn en behoeftes. Het kan zijn dat je oplossing op een moment niet meer voldoende of relevant is.
  • Durf te stoppen! Zit je op een dood spoor en heb je er al zoveel tijd in gestoken? Stoppen is niet erg, geef toe dat het niet gelukt is en leer ervan. Leren is het allerbelangrijkste wat je meeneemt: grote kans dat je in een volgende project wel op de goede weg zit.

In het kort: radicaal veranderen doe je in kleine stappen: elke dag een kleine stap brengt je volgend jaar in een heel andere situatie. Design thinking is een krachtige methode om dit te bereiken.

Tips voor verdieping

Lees deze boeken:

  • Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation – Tim Brown (2009)

Eén van de eerste boeken over design thinking is dit boek van Tim Brown. Zijn motto is: ‘Stop talking, start making’, en dat staat dan ook centraal in dit boek. Wil je zijn boek nog niet aanschaffen? Brown houdt ook een blog bij.

Waarom je dit boek moet lezen?

Wil je weten wat design thinking is? Dan moet je dit boek met veel praktijkvoorbeelden sowieso lezen!

  • Gamestorming: A Playbook for Innovators, Rule-breakers, and Changemakers – Dave Gray, Sunni Brown, James Macanufo (2011)

Dit creatieve boek is enorm praktisch. Gamestorming gaat over het creëren van spelwerelden. Een boek met 87 spellen die je kunt gebruiken om de samenwerking te verbeteren, nieuwe inzichten te krijgen of nieuwe mogelijkheden te verkennen.

Waarom je dit boek moet lezen?

Op zoek naar spellen voor op de werkvloer? Dan moet je dit boek hebben! Erg handig ter voorbereiding van een workshop of brainstormsessie. Super handig: hij is er ook in het Nederlands!

Dit is een bijdrage van Iris Zonneveldt, CEO van Treams.

Reageer op dit artikel