nieuws

Vier tips voor meer creativiteit op de werkvloer

Persoonlijke ontwikkeling

Veel bedrijven zijn op zoek naar innovatie, maar dat is soms lastig om te organiseren. Aan de basis van innovatie staat echter creativiteit. En gelukkig kun je dat wél goed trainen. Vier tips voor meer creativiteit op de werkvloer.

Vier tips voor meer creativiteit op de werkvloer

Door Esther Jousma

Creativiteit gaat in de arbeidsmarkt een steeds belangrijkere vaardigheid worden. Onlangs bracht het World Economic Forum een rapport uit (genaamd: The future of Jobs) waarin gesteld werd dat creativiteit in 2020 de derde belangrijkste competentie voor werknemers wordt. Creativiteit is dus allang niet meer iets wat alleen kunstenaars doen. Ook werkgevers zullen nieuwe ideeën en oplossingen gaan bedenken en kansen creëren.

Creativiteit om oplossingen te bedenken

Het belang om te investeren in het probleemoplossend vermogen heeft deels ook te maken met de tijd waarin we leven. We krijgen steeds meer te maken met kunstmatige intelligentie, robotica, nanotechnologie, et cetera. En mensen zullen zich daar linksom of rechtsom aan moeten aanpassen, iets waar creativiteit enorm bij helpt. Want robots en algoritmes kunnen veel van ons overnemen, maar ze doen alleen wat wij ze verteld hebben; het enige wat ze niet kunnen is creatieve oplossingen bedenken.

Rol van de werkgever

Als je bij het hoofdkantoor van ING binnenkomt, zie je daar levensgrote afbeeldingen van Marten en Oopjen, twee schilderijen van Rembrandt. Bij dit bedrijf snappen ze goed dat het fijn is om te werken in een omgeving die er mooi uitziet. Wie z’n medewerkers met schoonheid omringt, krijgt andere resultaten dan wie bij systeemplafonds en grijze vloerbedekking zweert.

Cognitief flexibel

Maar er is nog een andere belangrijke reden waarom je als werkgever aandacht aan creativiteit zou moeten besteden. Creativiteit helpt niet alleen bij de innovatie van nieuwe producten en diensten, het helpt individuen ook om cognitief flexibel te blijven. En wanneer mensen steeds langer door moeten werken, is dat heel erg fijn meegenomen in de strijd voor duurzame inzetbaarheid.

Vier tips

Hoe kun je als werkgever er nu voor zorgen dat er meer creativiteit op de werkvloer ontstaat? Vier tips om de creativiteit te laten stromen.

  1. Geef mensen tijd en ruimte. Letterlijk en figuurlijk. Creativiteit bloeit wanneer mensen hun gedachten kunnen laten waaien, wanneer ze dingen kunnen onderzoeken en met elkaar kunnen sparren. Creativiteit stokt wanneer je 50 uur moet werken en 80 procent van de tijd declarabel moet zijn. Niemand kan 8 uur per dag productief zijn, en toch worden bedrijven en werkweken daar nog wél steeds op ingericht. Het lastige aan creativiteit is dat het weliswaar enorm belangrijk is, maar dat de opbrengst lastig te kwantificeren is. Denken in input en output werkt niet, omdat de output soms pas jaren later komt, of in een heel andere vorm dan je had gedacht. Kortom: creativiteit is de motor van innovatieve ideeën, dus geef mensen tijd en ruimte om die creativiteit te laten stromen.
  2. Ga met medewerkers op cultuurbezoek. Plan een avondje uit naar het toneel, cabaret, muziek, dans of wat dan ook. Ik ken bedrijven die met hun afdelingen naar het Stedelijk Museum gaan, en daarna lekker aan de borrel met z’n allen. Maar er zijn ook allerlei manieren om kunstbezoek individueel in de eigen tijd te stimuleren. Het voordeel ligt op meerdere vlakken: het is fijn als werknemers elkaar in een andere omgeving ontmoeten dan op de werkvloer, het is een sociale activiteit die plezier geeft én er is sprake van fascinatie, een sterke voedingsbodem voor inspiratie. Al die factoren verlagen de werkstress én brengen mensen in de juiste stemming voor creativiteit.
  3. Nodig kunstenaars bij jou op de werkvloer uit. Zo laat je zien dat er op de werkvloer ook anders gedacht kan worden dan dat je zelf doet. En bovendien is het een buitengewoon goede conversation starter. Door te kijken naar kunst, worden je hersenen in beweging gebracht, wat weer creatieve ideeën in de hand werkt. Haal bijvoorbeeld Introdans naar jouw werkvloer en zet je medewerkers letterlijk in beweging en áán. Of wat ook een mooi voorbeeld is: een conservator van het Scheepvaartmuseum die aan de hand van schilderijen over zeeslagen uitleg geeft over leiderschap. De inzet van kunst en cultuur helpt organisaties om hun medewerkers op een originele en duurzame manier te laten leren en ontwikkelen.
  4. Haal kunstenaars niet tijdelijk, maar voor een poosje in huis. Artist in residence, noem je dat. Sommige kunstenaars kun je vragen om mee te denken met actuele vraagstukken in de organisatie. En daar heb je wat aan, want kunstenaars kijken anders, zijn veelal geneigd te ontregelen. Waar medewerkers denken in modellen en structuren, zorgt het stellen van kritische vragen door kunstenaars voor reflectie op de eigen bedrijfsvoering en de vraag of de organisatie eigenlijk wel het juiste aan het doen is.

Dit artikel is geschreven door Esther Jousma, directeur van CultuurWerkt!

Reageer op dit artikel