nieuws

IT’ers massaal op zoek naar nieuwe baan

Uitstroom

Acht op de tien IT’ers voelen geen enkele loyaliteit jegens hun huidige werkgever. Als zij bij een andere werkgever een betere baan kunnen krijgen, zijn ze weg. Dat blijkt uit arbeidsmarkt onderzoek van Berenschot. Andere beroepsgroepen kijken veel minder massaal of het gras elders groener is.

IT’ers massaal op zoek naar nieuwe baan

Mede door de digitale transformatie kunnen bedrijven niet zonder IT’ers. Maar de ondervraagden zien dat niet terug in hun loonstrook, concludeert Berenschot.

Loonsverhoging voor helft IT’ers

Ongeveer de helft van de respondenten kreeg het afgelopen jaar een loonsverhoging, zo blijkt uit de Salary Survey 2017, het jaarlijkse salarisonderzoek dat AG Connect samen met Berenschot uitvoert. Een jaar geleden kreeg 57 procent van de respondenten er geld bij. 17 procent van de IT’ers in loondienst zag de andere arbeidsvoorwaarden verbeteren. Voor IT’ers die werken bij niet-IT-bedrijven gold dit zelfs maar voor 9 procent van hen.

IT’er ontevreden over salaris

De loonsverhoging voor IT’ers in dienst van een IT-bedrijf was gemiddeld 3 procent. De IT’ers die werken buiten de IT-branche kregen er 2 procent bij. De gemiddelde CAO-loonstijging in de vergelijkbare periode was 1,9 procent.

Ruim een derde van de IT’ers vindt dat hij minder dan marktconform wordt betaald. 42 procent denkt dat zijn salaris past bij het gemiddelde in de branche. 11 procent denkt dat hij meer verdient dan vakgenoten en 12 procent heeft geen idee.

IT’er wil collegialiteit en uitdagingen

Geld is overigens niet de enige bepalende factor voor de tevredenheid van IT’ers. Sfeer en collegialiteit en uitdagende projecten vinden ze minstens zo belangrijk. Werkgevers moeten maatwerk bieden om getalenteerde IT’ers aan te trekken en te behouden.

HR vergeet oud-medewerkers

Het behouden van de huidige werknemers of oud-medewerkers krijgt volgens Berenschot niet altijd de aandacht die het verdient. Uit eerder uitgevoerd HR Trend-onderzoek blijkt dat werkgevers niet alle doelgroepen altijd even helder op het netvlies hebben staan. “HR-afdelingen richten de pijlen voornamelijk op externe, nieuwe medewerkers (86%). De flexibele schil en interne medewerkers zijn beide bij een op de drie organisaties in het vizier als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie en employer branding”,  zegt Hans van der Spek, directeur Kenniscentrum HCM bij Berenschot. “Oud-medewerkers, die wel degelijk waardevol kunnen zijn voor het netwerk van een organisatie vallen doorgaans buiten beeld.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels