nieuws

HRM Select – Wat wil de generatie Y?

Geen categorie

Leden van generatie Y(oung), geboren na 1980, zijn minder carrièrebewust dan hun voorgangers. Een evenwichtige balans tussen privé en werk en een prettige werkomgeving zijn belangrijker. Ze zijn veeleisend in wat ze willen van een werkgever.

Je kunt generatie Y afdoen als een stereotypering, maar zelfs degenen die het ergste vrezen, beseffen dat ze in deze groep zullen moeten werven. Volgens Martin Goodwill, directeur van Profiles International, zullen de verwachtingen van generatie Y leiden tot een radicale wijziging van de manier waarop een bedrijf wordt geleid, maar de meeste werkgevers hebben dit nog niet door.

Assessmentmodel
Claire Parkin, hoofd assessmentdiensten bij TMP Worldwide, vertelt dat er minder op competenties wordt geworven, zoals de afgelopen jaren, maar dat nu geprobeerd wordt een assessmentmodel te bouwen dat zich richt op de sterkten van personen.

'We vragen onszelf af wat we kunnen doen zodat kandidaten zich vrij voelen om te praten over waar ze echt goed in zijn, in plaats van over hun ontwikkelterreinen. Het geeft kandidaten de indruk dat ze zelf het wervingsproces enigszins sturen,' aldus Parkin.

Grijze mensen
Bij Assessment & Development Consultants overwegen ze ook een op sterkten gebaseerde model in te voeren. 'Op sterkten gebaseerde psychologie wil zeggen dat als je steeds probeert om zwakten te repareren, je sterkten mist op de lange termijn', zegt een woordvoerder van dit bureau.

Te vaak willen assessmentprogramma's dat alle kandidaten 'grijze mensen' zijn met uniforme vaardigheden. Wie meer dynamiek en diversiteit in zijn personeelbestand wil hebben, moet ook naar de sterkten van mensen kijken.

Alle generaties
Wat generatie Y aanspreekt, kan ten gunste komen van alle generaties. Het gebruik van computertechnologie kan het arbeidsproces voor iedereen aantrekkelijker maken. Situatiebeoordelingstests kunnen overtuigender en beter gemaakt worden door video en animatie.

Simulatieproducent Kenexa laat in een recente simulatie een boze klant naar een callcenter bellen. In het verleden werd die klant alleen verbaal opgevoerd. In een andere toepassing maakte Kenexa een simulatie voor een handelsbank waarin kandidaten beslissingen moeten nemen gebaseerd op snel veranderende financiële data. De informatie komt van een Bloomberg-achtig videokanaal waarop valutawijzingen en aandelenkoersen langsscrollen.

Werven en behouden
Realistische simulaties zijn niet alleen wenselijk vanuit het oogpunt van assessment, maar ook in termen van werven en behouden van mensen. Simulaties die de kandidaten een goed beeld geven van het werk kunnen helpen om hun verwachtingen te managen en kan een dam opwerpen tegen de grote aantallen sollicitanten.

Imago
Werkgevers moeten er voor waken om hun imago niet te veel te willen oppoetsen via een simulatie. Als mensen eenmaal beginnen te werken, krijgen ze een reality check en dan vertrekken ze. Een assessment moet mensen een idee geven van wat ze op de korte termijn zullen gaan doen en wat de meer aantrekkelijke kansen op de langere termijn zijn.

Bron: Andy Allen, Young, gifted and hired, People Management, oktober 2008, 4 blz.

Reageer op dit artikel