De 5 stappen om een sterk employer brand te worden

In een aantrekkende arbeidsmarkt is het voor veel organisaties een uitdaging om mensen te vinden die passen bij de organisatie. De invloed van goed werkgeverschap op het imago leidt ertoe dat organisaties er steeds meer baat bij hebben om zichzelf te profileren als een aantrekkelijke werkgever.

De 5 stappen om een sterk employer brand te worden

Sponsored content door Great Place to Work

Meer dan een recruitmentcampagne

Employer branding wordt vaak nog gezien als een sterke recruitmentcampagne of een goede wervingssite. Maar employer branding gaat veel verder dan dat. Employer branding is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent via een wervelende campagne. Het gaat boven alles om het creëren van een goede werkomgeving en het behouden en betrekken van je huidige medewerkers. Vanuit onze visie kan een sterk employer brand alleen worden gerealiseerd als de interne organisatie dit beeld ondersteunt.

Hoe kun je als organisatie bekend komen te staan als goede werkgever?

Er zijn vijf stappen die je als organisatie kan zetten om te komen tot een sterk employer brand. De belangrijkste vraag per stap is:

Stap 1
Begin bij het bouwen van een sterke interne cultuur
Wat maakt de organisatie uniek, welke waarden en missie worden nagestreefd?

Stap 2
Positioneer je als onderscheidende werkgever
Welke aspecten uit de organisatiecultuur wil je benadrukken en meenemen in de communicatie?

Stap 3
Maak je medewerkers de trouwste ambassadeurs
Hoe worden medewerkers betrokken in het werving- en selectieproces?

Stap 4
Weet wat je zoekt bij nieuwe medewerkers
Welke mensen wil je bereiken?

Stap 5
Wees transparant
Kun je de vooraf gecommuniceerde verwachtingen waarmaken?

Arbeidsmarktcommunicatie

Bij externe communicatie gaat het over wat, maar vooral ook hoe je communiceert. De inhoud moet consistent en eerlijk zijn en in lijn met de cultuur, doelgroep en vooraf bepaalde boodschap. Daarnaast bepaalt de vorm ook voor een groot deel hoe de boodschap overkomt. Wie is aan het woord? Wat is de toon? Hoe ziet het eruit? Wil je je bijvoorbeeld positioneren als jonge, innovatieve organisatie met een focus op plezier? Dan moet de communicatie dit uitstralen. Is ontwikkeling een van je speerpunten? Zorg dan dat dit keer op keer terugkomt in je communicatie.

De beste match

Onze visie op employer branding is dat het pas succesvol kan zijn als je intern begint, waardoor je extern gaat winnen. Als je als organisatie bekend staat als goede werkgever, omdat je dat ook daadwerkelijk bent, bouw je aan vertrouwen. Werkzoekenden zoeken naast een geschikte functie ook steeds vaker naar een organisatie die bij hen past en die een goede werkgever is.

In de paper "De interne kracht van employer branding" staan de vijf stappen uitgebreider beschreven en bespreken we de vier uitgangspunten voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie.

Gerelateerde content:
Employer branding: van voordelen tot uitgewerkt plan
Vijf inspirerende employer branding video's

Vond u dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan!De voordelen:
  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Kinderopvangtoeslag: dit moet je als werkgever weten

Kinderopvangtoeslag: dit moet je als werkgever weten

Werkende ouders kunnen dit jaar gemakkelijker aanspraak maken op kinderopvangtoeslag. Waar zijn je werknemers met jonge kinderen op dit moment aan toe?

Foto: Alexandr Ivanova | Pixabay

Zo maak je je personeelsbestand divers

Streef je naar een organisatie met meer kleur? Dan worstel je wellicht met enkele vragen. Bijvoorbeeld: hoe overtuig je kandidaten dat ze echt welkom zijn? Technisch consultancybedrijf de Fitch Group heeft hier ervaring mee.

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Bij een overgang van onderneming, wat er geldt er dan voor uitzendkrachten? Gaan zij ook mee over?

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

De Participatiewet is aangepast om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen. Daardoor moet het makkelijker worden om iemand met een arbeidsbeperking aan te nemen. Zo moet het aanvragen van subsidies of hulpmiddelen bij elke gemeente hetzelfde zijn.

Cédric Verschooten en Michael Neefs:  "We hebben dus betere kandidaten en minder bureaucratie, wat zorgt voor een betere ervaring."

Zo verbeterde en versnelde de Brusselse overheid het wervingsproces

Het Brussels hoofdstedelijk gewest weet met het initiatief Talent.brussels succesvol mensen aan te trekken voor overheidsbanen in tijden van enorme schaarste. De drijvende kracht daarachter is het HR-platform MyTalent, dat een persoonlijke...

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Werkgevers moeten vastleggen hoe zij ervoor zorgen dat hun sollicitatieprocedure objectief verloopt, zodat er geen sprake is van discriminatie. Dat staat in het wetsvoorstel Wet gelijke kansen bij werving en selectie. Wat betekent deze wet voor HR?

AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog

AOW-leeftijd in 2028 met drie maanden omhoog

In 2024 tot 2027 staat de AOW-leeftijd op 67. Carola Schouten (ChristenUnie), minister van Pensioenen, laat nu in een Kamerbrief weten dat de AOW-leeftijd vanaf 2028 op 67 jaar en drie maanden komt te staan.

Foto: Mediamodifier | Pixabay

Overgangsregeling Oekraïners in loondienst vervalt

Gevluchte Oekraïners die in Nederland in loondienst werken, vielen tot voor kort onder een overgangsregeling. Vanaf 1 november vervalt die regeling en mogen ze alleen in loondienst werken als ze van de IND een sticker of een O-document hebben.