artikel

Wie wint de strijd om employer of choice?

Instroom

Het belang van goed werkgeverschap neemt met de schaarste op de arbeidsmarkt alleen maar toe. Je moet van goeden huize komen als organisatie om tevreden medewerkers aan te trekken én ze ook te behouden. Wie wint uiteindelijk de titel ‘Employer of Choice’? 

Wie wint de strijd om employer of choice?

Employer of choice betekent zoveel als ‘de gekozen werkgever’. Maar hoe zorg je er als organisatie voor dat professionals jouw organisatie verkiezen boven die van een ander? We kunnen je alvast één ding vertellen: er is meer nodig dan een professionele koffietafel en vers fruit in de keuken.

Tevreden medewerkers

Tevreden medewerkers vinden in hun baan vaak een goede balans tussen individueel belang, organisatiebelang en maatschappelijk belang.

  • Individueel belang: zijn medewerkers gemotiveerd en gelukkig in hun werk?
  • Organisatiebelang: wat kan een organisatie doen om op de lange termijn scherp en financieel gezond te blijven?
  • Maatschappelijk belang: is duidelijk wat een organisatie als doel heeft en bijdraagt aan de omgeving?

Bij veel werkgevers ligt de nadruk op het organisatiebelang. De focus ligt dan op een goed of beter bedrijfsresultaat, waardoor er te weinig ruimte ontstaat voor vooruitgang en groei op de lange termijn. Het prioriteren van het organisatiebelang, resulteert vaak onbewust in het ondergeschikt maken van het individuele belang van de medewerker en het maatschappelijke belang van de organisatie.

Drie belangen medewerker

Dieper naar het belang van de medewerker kijken is waardevol. Kijk eens naar de volgende drie belangen:

  • Medewerker – baan: hoe trots is de werknemer op zijn baan? Is er een gezonde balans tussen geven en krijgen? Hoe is het imago van de werkgever?
  • Medewerker – management: vertrouwen medewerker en manager elkaar? Respecteren ze elkaar in hun rol en werkveld? Wordt er met respect gehandeld naar elkaar toe?
  • Medewerker – collega’s: is de samenwerking positief en teamgericht? Staan de neuzen dezelfde kant op en is er een fijne feedbackcultuur?

Leiderschap en vertrouwen

Goede leiders vertrouwen hun medewerkers. Vertrouwen bestaat uit drie pijlers:  competentie, welwillendheid en integriteit. Alle pijlers zijn van toepassing op drie niveaus: het management, de organisatie en tussen collega’s.

Als het vertrouwen in elkaar groot is, zijn medewerkers gelukkig en kan je organisatie functioneren, vernieuwen en floreren. De rol van moderne leiders is om dat vertrouwen te stimuleren, door onder meer functieprofielen los te laten en meer op talenten te sturen. Maar ook door medewerkers te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling. Geen vastomlijnde kaders meer, maar alle ruimte voor medewerkers om hun potentie, kwaliteiten en capaciteiten maximaal te benutten.

Purpose van de organisatie

Een van de grootste trekpleisters voor nieuw talent is de ‘purpose’ van je organisatie. Waar de oudere generatie vooral op zoek was naar geld en status, is de nieuwere generatie op zoek naar zingeving. Deze Generation Y (‘Why’) wil ‘iets goeds’ doen in hun werk en zoekt werk met betekenis en impact. Voor Centennials, de generatie na de Generation Y, weegt het hogere doel nóg zwaarder.

Belangrijk dus, om als HR-specialist je organisatie en het werk aan een hoger doel te verbinden. Maar pas op, de geloofwaardigheid kan spelbreker zijn als blijkt dat geld voorrang krijgt op het hoger doel – of er zelfs de ontstaansreden van is.

Blijf winnen

Is het gelukt om employer of choice te worden en heb je talent aangetrokken? Doe er dan alles aan om ze niet te laten gaan. Als er sprake is van ontevreden medewerkers, medewerkers met een hoog ziekteverzuim, of medewerkers die zich niet betrokken of gehoord voelen, zijn dat aanwijzingen dat je nieuwe aanwinsten wel eens op zoek zouden kunnen gaan naar een andere werkgever. Het is daarom belangrijk om continu met je medewerkers in dialoog te zijn en te werken met de feedback die je krijgt. Zo voorkom je een eventueel vertrek, verhoog je de betrokkenheid van je medewerkers en draag je daarmee bij aan hun werkgeluk. Zo blijf je winnen, ook als employer of choice.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Effectory.

Reageer op dit artikel