artikel

De belofte van ProRail: verbeteren en verbinden

Instroom

In De belofte ontrafelt Joost Schrage van Merken & Werken een belofte die een werkgever doet aan (toekomstige) werknemers. Dit keer ProRail, over verbinden, verbeteren en verduurzamen.

De belofte van ProRail: verbeteren en verbinden

Nu ik een aantal edities terug de loftrompet over de NS heb gestoken kan ik natuurlijk niet nalaten om dit keer de belofte van ProRail onder de loep te nemen. Gingen de twee in het verleden nogal eens rollebollend over straat, ondertussen hebben ze elkaar na jaren eindelijk weer gevonden. Of zoals de baas van NS Rogier van Boxtel het onlangs formuleerde: ‘We hebben elkaar gewoon nodig, NS en ProRail zijn als de Duitse mark en de Nederlandse gulden van vroeger. Als de een omlaag gaat, volgt de ander automatisch.’ Zal dit dan ook gelden voor de employer branding van ProRail? In hoeverre zijn de twee ook arbeidsmarkttechnisch aan elkaar gewaagd en gelinkt?

Bekijk ook: 5 inspirerende employer branding-video’s

Uitgeschreven belofte

Wat direct opvalt, en mij uiteraard veel plezier doet gezien de naam van deze rubriek, is dat als je de werken-bij-site van ProRail opent, er een prominente plek wordt ingeruimd voor een uitgeschreven belofte. Dat is de eerste keer dat een werkgever een heel concrete belofte doet: ‘Een werkomgeving vol betrokken collega’s, met wie we continu verbeteren en vernieuwen. Samen werken we aan duurzame mobiliteit voor Nederland. Een spannende klus met veel verantwoordelijkheid.’ Daaronder wordt wat uitgebreider ingegaan op wat die belofte zoal in kan houden. Een goede start, dat is alvast 1-0 voor ProRail.

Alles over strategische personeelsplanning

Alles over strategische personeelsplanning

Na deze mooie woorden zien we een degelijke en overzichtelijke site met een duidelijke zoekfunctie en directe toegang tot allerhande vacatures. Uitgebreid geïllustreerd met goed gemaakte filmpjes, niet te lang en met een vaste voice-over, goed voor de herkenbaarheid.

Niet mooier dan de werkelijkheid

Pikant detail: ProRail durf het concurrerende bedrijfsleven te benoemen. In een filmpje over het traineeship wordt direct aan de kijker direct gevraagd of hij wil werken bij een bank (plaatje Zuidas), een biermerk (plaatje van blije jonge mensen met een puik getapt pilsje), of dat hij écht wat wil betekenen. Ook alle vooroordelen die nu eenmaal heersen over het spoor en de rol van ProRail daarin worden getackeld. Er wordt niet om de hete brij heen gedraaid, ProRail maakt de wereld niet mooier dan ze in werkelijkheid is. En benoemt direct dat je als talent waarschijnlijk nooit aan ProRail hebt gedacht. Slim om dat te laten zeggen door de huidige generatie trainees, die glimmend van trots vertellen wat die invloed op de samenleving dan wel niet is.

Social

Joost Schrage

Joost Schrage

Ook op social media is ProRail actief. Verwarrend is wel dat er daar kennelijk een campagne loopt waar de woorden ‘pro’ en ‘anti’ een belangrijke rol spelen (pro game changers, anti natte oksels). Op de eigen homepage kan ik er helemaal niets over terugvinden. Een klassiek voorbeeld van een geinig reclame-ideetje dat nauwelijks is uitgewerkt en daardoor afbreuk doet aan de strakke presentatie van de spoorbeheerder. Dat is jammer, want ProRail heeft verder een behoorlijk consequente toon, waarbij de slogan Verbindt, verbetert en verduurzaamt telkens terugkomt. Een zin die ook iets zegt over de betekenis van het werk dat je bij ProRail te wachten staat.

Weinig inclusief

Valt er verder nog wat aan te merken op de combinatie ProRail en arbeidsmarkt? Jazeker wel. Het fenomeen diversiteit, waar elke, zeker publieke, organisatie aandacht voor moet hebben. Het wordt door ProRail wel benoemd, met de mooie woorden ‘Of je nu man of vrouw bent, jong of oud of gewoon anders. Ook wij doen aan participatie’, maar in beeld blijft ProRail ver achter. Er wordt wel nog gerept over een doelgroepregister, maar wie wil nou op die manier benaderd worden? Bovendien lijkt ProRail op basis van alle filmpjes en verhalen in de praktijk een weinig inclusieve organisatie. Bijna iedereen is jong, blank en hoogopgeleid. Les 1 uit het Handboek Arbeidsmarktcommunicatie: de doelgroep wil zich direct herkennen. En zeker niet worden weggezet als onderdeel van een doelgroepregister. Dat heeft NS beter voor elkaar. 1-1 lijkt me daarom een mooie einduitslag.

Joost Schrage is eigenaar van Merken & Werken

Reageer op dit artikel