blog

Arbeidsmarktcommunicatie: zo werft Nuon

Instroom

Arbeidsmarktcommunicatie: zo werft Nuon

Energieleverancier Nuon startte onlangs een nieuwe wervingscampagne. Maar is deze campagne ook vertaald naar de arbeidsmarktcommunicatie van Nuon? De link is ver te zoeken…

Het komt niet vaak voor dat een volle bioscoopzaal na het zien van een commercial in hoongelach uitbarst. Ik had het althans nooit eerder meegemaakt. Het gebeurde na de vertoning van de nieuwe wervingsboodschap van Nuon. Hierin onderzoekt wetenschapsjournalist Diederik Jekel samen met psycholoog Irith Koster wat waardering fysiek en mentaal met ons doet. Twee dames vertellen met allerhande draadjes op en aan hun hoofd – het is tenslotte wetenschap – wat ze voor elkaar voelen. Je begrijpt natuurlijk dat het een letterlijk tranentrekkend resultaat oplevert. O, wat houden wij toch van elkaar. Pas helemaal op het eind blijkt Nuon de afzender. Dit alles onder de noemer ‘Energie van Waarderen’.

Te hoogdravend voor energieleverancier?

Maar het is vooral zo potsierlijk, omdat de link met Nuon zo uit de lucht komt vallen. Toch maar even opzoeken wat de energieleverancier hier nou mee bedoelt. Volgens Ella Hollander-Jalil, manager branded content & engagement bij Nuon, willen ze met dit online contentformat benadrukken hoe belangrijk het tonen van waardering is in menselijke relaties. “Uit onderzoek blijkt namelijk dat waarderen niet vanzelfsprekend is. Wij Nederlanders zijn er niet goed in. Deze aflevering is de eerste stap om Nederland te helpen een beetje beter te leren waarderen. We doen dit als Nuon, omdat we zelf streven naar goede, langlopende relaties met onze klanten. Waardering tonen is daarin cruciaal.”

Vind je het gek dat een zaal bij het zien van dit filmpje in lachen uitbarst? Is er nou niemand die op het hoofdkantoor heeft geroepen dat dit misschien iets te hoogdravend is voor een leverancier van stroom?

Arbeidsmarktcommunicatie van Nuon: van dik hout…

Enfin, dit is een rubriek over beloftes van werkgevers, dus ik vroeg me in die bioscoopzaal al direct af hoe men dit in hemelsnaam zou vertalen naar de arbeidsmarkt. Om een lang verhaal kort te maken: totaal niet! Wat zie je als je googelt op ‘werken bij Nuon’? Een oersaaie pagina waar je vacatures kunt zoeken. Als je pech hebt, zie je eerst een pagina vol vacatures in Scandinavië; Nuon heeft tenslotte een Zweedse moeder.
Kijk je iets verder, dan krijg je een filmpje met voornamelijk beelden van het moderne hoofdkantoor, de kantine, veel gezellig samenwerkende collega’s en wat obligate praatjes van jonge werknemers. Niet echt een invulling van ‘Energie van Waarderen’, de boodschap die Nuon kennelijk zo graag met haar klanten en de maatschappij wil delen. Op geen enkele manier wordt die boodschap op de werken-bijsite uitgedragen. Wel nog meer filmpjes, met nog meer talking heads. En tussendoor ook nog wat van-dik-hout-zaagt-men-plankenslogans als ‘Heb jij de energie om het verschil te maken?’.

Jongens, laten we nou voor eens en voor altijd met elkaar afspreken dat corporate communicatie en arbeidsmarktcommunicatie in elkaars verlengde liggen. Beide vertellen hetzelfde verhaal, alleen voor iets andere doelgroepen. En aangezien letterlijk iedereen in Nederland klant is bij Nuon of een vergelijkbare energieleverancier, ís corporate communicatie bijna één op één arbeidsmarktcommunicatie.

Waardering ook in arbeidsmarktcommunicatie stoppen

Waarom wordt er voor de zogenaamde corporate markt alles uit de kast gehaald om de klant te verleiden? Zelfs met wonderlijke campagnes zoals ik die in de bioscoop zag, terwijl de arbeidsmarkt wordt afgescheept met een armoedig website’tje. Ik meen toch dat het tekort aan goed opgeleid personeel, zeker in de technische hoek, dramatische vormen aanneemt. Waarom dan zo weinig aandacht hiervoor?

Kortom, als je corporate boodschap is dat waardering tonen cruciaal is, begin dan eerst eens met wat meer aandacht en waardering in de arbeidsmarkt te stoppen. Daar kan best, om maar weer eens een cliché uit de kast te halen, wat meer energie in. Anders blijft die corporate campagne uiteindelijk niet meer dan een lachwekkend uitgevoerde holle frase.

Joost Schrage is partner van De Zaak van Vertrouwen en ontrafelt in zijn blog maandelijks een belofte die een werkgever doet aan (toekomstige) werknemers. Deze blog verscheen eerder als column in PW.

Reageer op dit artikel