blog

Arbeidsmarktcommunicatie: zo werft Adidas

Instroom

Adidas startte onlangs een nieuwe campagne om talent aan te trekken. De arbeidsmarktcampagne van het sportmerk onder de loep.

Arbeidsmarktcommunicatie: zo werft Adidas

Voor welke beroepsgroep is er op dit moment geen krapte? Werkelijk overal zijn er tekorten, en dat zal zeker niet minder worden de komende jaren. Alle reden om flink aan de slag te gaan met het verleiden van al die doelgroepen. En toch is arbeidsmarktcommunicatie nog altijd een beetje het stiefkind. De snelle neefjes die reclame mogen maken voor prozaïsche zaken als bier of bolides blijven onverminderd populair. Waarom, zo vraag ik mij al jaren af. Mensen verleiden voor een baan – toch een wezenlijk onderdeel van een geslaagd leven – vraagt toch echt wel wat meer kennis van zaken en inzicht dan het inzetten van een tweederangs zanger om meer brillen te verkopen.

Creatief en slim werven

Enfin, lang verhaal kort: met de toenemende tekorten op de arbeidsmarkt verwacht je dat het vak ook volwassener wordt. En creatiever en slimmer. En dat gebeurt gelukkig ook. Neem bijvoorbeeld Adidas, daar hebben ze het goed begrepen. Want ook Adidas heeft een tekort aan allerhande talent, maar vooral aan digitale specialisten.
Iedereen denkt bij Adidas natuurlijk direct aan sportieve types die de hele dag met gymschoenen en trainingsjasjes in de weer zijn. Voor een deel zal dat zeker zo zijn, maar juist deze tak van sport floreert bij alle digitale ontwikkelingen. Dan moet je als Adidas dus ook laten zien dat er voor ICT’ers van alles te doen is. En dat doen ze op een echte Adidas-manier.

Slimme arbeidsmarktcommunicatie van Adidas

Nu hoor ik u al roepen, ‘Ja Adidas, hoe moeilijk kan dat zijn?’. Ik durf te zeggen: elke organisatie heeft iets volstrekt unieks. Alleen zijn er maar heel weinig organisaties die dat volstrekt unieke ook daadwerkelijk durven te gebruiken. Als ze al weten wat dat unieke eigenlijk is. En daar zit de kern van slimme en effectieve arbeidsmarktcommunicatie: met datgene wat je uniek maakt je toekomstige collega’s verleiden. En dat doet Adidas gewoon goed. Filmpjes waarin échte Adidas-medewerkers een rol spelen  ( ik heb het toch even gecheckt, want hoe vaak worden er immers geen acteurs en stockbeelden gebruikt). Uiteraard zwaar gedrenkt in een sportsaus, maar dat is nu eenmaal de kern van Adidas.
Vervolgens wordt in een speciale (internationale) website uitgebreid uit de doeken gedaan wát het (digitale) werk inhoudt en wat er zoal aan benefits voorhanden is.
De campagne is nét gelanceerd, ik kan dus nog niet goed beoordelen hoe dit verder wordt uitgerold op social media; mijns inziens onontbeerlijk voor elke organisatie op zoek naar talent.

Verademing

Ik vind het een verademing als ik zie hoe goed over deze aanpak is nagedacht en hoe een en ander op een Adidas-eigen manier is uitgewerkt. Dat zouden meer organisaties moeten doen. Daar heb je echt geen enorme zakken met geld voor nodig. Dat begint, heel simpel, met helder op tafel krijgen waar je eigenlijk voor staat en waar je voor gaat. Om dat vervolgens op een volstrekt eigen manier te vertalen. Of je nou sneakers verkoopt, bier, bolides of brillen, financiële diensten of zorg. In essentie is de start voor iedereen hetzelfde.

Investering

En inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn voor Adidas? ‘Hip & happening, bakken met geld, zo kan ik het ook!’. Maar het begint met investeren. In tijd, in aandacht, en ja, ook in geld.
Een redelijk wervingsbudget is daarom geen overbodige luxe. Mijn ervaring is dat er in veel organisaties nauwelijks budget wordt vrijgemaakt om talent binnen te halen. Waarom eigenlijk niet, in deze tijden van schaarste?

Joost Schrage is partner van De Zaak van Vertrouwen en ontrafelt in zijn blog maandelijks een belofte die een werkgever doet aan (toekomstige) werknemers. Deze blog verscheen eerder als column in PW 4. 

Lees ook zijn vorige blog: Arbeidscommunicatie: zo werft Nuon

Reageer op dit artikel