blog

Arbeidsmarktcommunicatie: zo pakt Reinier de Graaf het aan

Instroom

Arbeidsmarktcommunicatie: zo pakt Reinier de Graaf het aan

Reinier de Graaf was in 2018 één van de winnaars van de Werf& Awards. Een blik op de bijzondere wervingsaanpak van het ziekenhuis.

Nederland in rep en roer. Duizenden en nog eens duizenden vacatures in de zorg. Daar moet hoog nodig werk van gemaakt worden. Vorig jaar maart heeft de minister van Volksgezondheid om die reden dan ook een plan gelanceerd om het probleem – of de uitdaging, het is maar net hoe je het bekijkt – de komende jaren op te lossen. Zeer ambitieus, zeker gezien de krappe wervingsbudgetten waar de zorg over het algemeen mee te maken heeft.

Ondanks de beperkte middelen zie je gelukkig toch ook mooie initiatieven. In dat opzicht zijn de Werf& Awards, de enige prijs in de arbeidsmarktcommunicatie, altijd een inspiratie. Want ik mopper natuurlijk regelmatig over het feit dat er zo weinig bijzonder materiaal is, maar bij sommige inzendingen krijg ik toch een brede glimlach om mijn mond.

Zorgvuldige behandeling

Zo was de grootste glimlach in 2018 voor Reinier de Graaf, een ziekenhuis met vier locaties in de regio Delft. Niks geen flashy campagnes, holle woorden of loze beloftes. In de eenvoud toont zich ook ditmaal weer eens de meester.

De essentie is gelegen in het feit dat iedereen die bij dit ziekenhuis solliciteert, kan rekenen op een zorgvuldige behandeling. Sollicitanten die uiteindelijk worden afgewezen krijgen de kans om op een vast spreekuur alsnog te horen waarom zij niet zijn uitgenodigd. De inhoud van het gesprek hangt af van de wensen van de kandidaat en duurt vijftien minuten per persoon. Zo kun je een toelichting krijgen op wat goed was aan de sollicitatie en wat eventueel verbeterpunten zijn voor een volgende sollicitatie, hier of bij een andere werkgever. En deze aandacht werpt zijn vruchten af. Want in tweede instantie bleek een aantal kandidaten wél geschikt voor de functie. Die kandidaten is uiteindelijk alsnog een baan aangeboden.

Eenvoud

Op jaarbasis melden zo’n tweehonderd mensen zich aan voor het spreekuur, op moment van schrijven hebben twaalf afgewezen sollicitanten alsnog een baan bij Reinier de Graaf gekregen. Pure winst! Ook vind ik het sportief dat je als werkgever durft te zeggen dat je aanvankelijk (terecht of onterecht) de verkeerde conclusie hebt getrokken.

De grootste kracht zit wat mij betreft in de eenvoud. Want zoals al opgemerkt, binnen de zorg zijn de budgetten voor werving gering. Iets wat ik overigens nog altijd verbazingwekkend vind. Als de tekorten zo groot zijn, en er door het ministerie toch een aanzienlijk bedrag (321 miljoen) is gereserveerd om die tekorten te helpen oplossen, hoe kan het dan zo zijn dat er nauwelijks budget is? Werven van talent kost nu eenmaal geld! Niet alles kan op een koopje. Overigens kost het genoemde spreekuur geen extra geld, alleen tijd. Met een gemiddelde duur van vijftien minuten is de jaarlijkse tijdsinvestering per recruiter slechts tien uur tot elf uur. Zo zie je dat ook hier in de beperking zich de meester toont.

Gratis kinderopvang

En er is nog iets wat mij opvalt op de site van Reinier de Graaf. Namelijk dat het ziekenhuis gratis opvang regelt voor sollicitanten met kinderen. Kijk, dat is nog eens kennis hebben van je doelgroep om daar vervolgens concreet actie op te ondernemen. En wederom zo simpel. Als je namelijk weet dat het overgrote deel van je sollicitanten vrouw is, en vaak op zoek naar een deeltijdbaan, dan kun je op je vingers natellen dat kinderopvang een item is.

En mocht je als sollicitant uiteindelijk aangenomen worden, dan krijg je voorrang bij plaatsing. Mooie beloftes zijn in fraaie volzinnen en prikkelende plaatjes te vatten; de mooiste belofte zit ‘m echter in het waarmaken. En soms is dat veel simpeler dan iedereen denkt. Reinier de Graaf levert het bewijs.  Even simpel als slim.

Joost Schrage is partner van De Zaak van Vertrouwen en ontrafelt maandelijks een belofte die een werkgever doet aan (toekomstige) werknemers. Deze blog verscheen eerder als column in PW. 

Reageer op dit artikel