boek

Onboarding

Instroom

Iedereen die aan een nieuwe baan begint, heeft verwachtingen. Van zijn baan, zijn collega’s, de organisatie waar hij gaat werken.

Onboarding

Als die verwachtingen niet uitkomen, raakt een nieuwkomer teleurgesteld. Dan duurt het langer voordat hij productief wordt; hij is minder betrokken of gaat zelfs op zoek naar een andere baan. Dat zijn gemiste kansen. Dit is te voorkomen door goede onboarding.

Door goede onboarding staan nieuwkomers sneller in hun kracht, weten ze beter wat er van hen verwacht wordt, bij wie ze terechtkunnen voor vragen en hoe de hazen lopen in een organisatie. Dat lukt niet alleen met handjes schudden bij binnenkomst en een uitleg over de regels en procedures. Het gaat om de fase erna. Dat vraagt om een commitment van de organisatie en de medewerker gedurende de eerste maanden na binnenkomst.
En de inzet van de juiste tools en mensen. Bij een geslaagde onboarding voelt een nieuwe medewerker zich lid van het team. Hij voelt zich thuis bij de organisatie en heeft aansluiting bij de cultuur en hij heeft een goed netwerk opgebouwd binnen de organisatie.

Dit boek behandelt alle aspecten die belangrijk zijn voor een goede onboarding. Op de eerste plaats natuurlijk het managen van verwachtingen, maar ook het maken van een strategisch onboardingplan. Een belangrijk uitgangspunt daarbij vormen de individuele medewerkers. De onboarding wordt gebouwd om hun verwachtingen en ervaringen. Het boek bevat praktische tips voor bijvoorbeeld het leren kennen van culturen en het opzetten van peer-coaching.

Meer informatie & bestellen

Reageer op dit artikel