nieuws

Twee derde sollicitanten knapt af op organisatie

Instroom

Twee derde sollicitanten knapt af op organisatie

64 procent van de sollicitanten praat na afloop van de sollicitatieprocedure negatief over de organisatie waar ze eerst graag wilden werken. De sollicitatie-ervaring krijgt over het algemeen een onvoldoende (5,4).

Dat schrijft Martin Hendriks, arbeidsmarktonderzoeker gespecialiseerd in de sollicitatie-ervaring bij Intelligence Group.

Hendriks schrijft in zijn blog dat er vier goede redenen zijn om te investeren in mensen die toch niet bij je komen werken:

  1. Versterken van het employer brand: Door een positieve sollicitatie-ervaring neemt de aantrekkelijkheid van het werkgeversimago toe terwijl een negatieve sollicitatie-ervaring zorgt voor afbreuk daarvan. Daarnaast neemt de kans toe dat een sollicitant in de toekomst nogmaals zal solliciteren, wanneer hij/zij mogelijk couranter is.
  2. Een sollicitatie is een social-ervaring: Doordat een sollicitatie-ervaring een social-ervaring is, zal iemand zijn of haar sollicitatie-ervaring makkelijker en sneller delen met zijn/haar (online) persoonlijke netwerk. Dit geldt voor zowel positieve als voor negatieve ervaringen. Het bieden van een goede sollicitatie-ervaring zorgt ervoor dat de reputatie van de werkgever niet alleen verbetert bij de sollicitant zelf, maar ook bij zijn/haar persoonlijke netwerk. En vice versa.
  3. Voorkomen van een negatieve vibe omtrent het employer brand: Steeds meer organisaties investeren in webcare-teams om op social media negatieve ervaringen zo goed mogelijk te beheersen en regisseren en om te buigen naar iets positiefs. Met een goede kandidaat-ervaring, kan een negatief verhaal worden voorkomen en positieve ervaringen worden vergroot.
  4. Een kandidaat-ervaring is een klantervaring: Een positieve sollicitatie-ervaring heeft eveneens invloed op de aantrekkelijkheid van het consumentenmerk. Stel, iemand besluit zowel bij supermarkt A als bij supermarkt B te solliciteren. De sollicitant werd bij beide supermarkten niet aangenomen, maar supermarkt A gaf een goede ervaring en bij supermarkt B wachten we tot vandaag op een reactie. Waar worden na deze ervaring de meeste boodschappen gedaan?
Reageer op dit artikel