nieuws

HR-expert kan identiteit eigen organisatie niet benoemen

Instroom

Een kwart van de organisaties heeft geen duidelijke boodschap, waardoor het zelfs de HR-experts niet lukt om de identiteit van hun eigen organisatie in enkele zinnen op te noemen. Dit maakt succesvolle employer branding vrijwel onmogelijk.

HR-expert kan identiteit eigen organisatie niet benoemen

Dit blijk uit onderzoek door marketingbureaus Talmark en Mediatic. De bureaus ondervroegen 1.021 HR-verantwoordelijken over de strijd om talent. Van de ondervraagden zegt zestig procent het lastig te vinden om met de juiste kandidaten in contact te komen. Wanneer ze wel de juiste kandidaten over de vloer krijgen, heeft ruim een kwart van hen moeite om aan de eisen van sollicitanten te voldoen.

Identiteit eigen organisatie

Dat is niet zo verwonderlijk vindt Dennis Mensink, oprichter en directeur van contentmarketingbureau Mediatic: “Als je zelf al niet kunt zeggen waar jouw organisatie voor staat, dan is het voor een sollicitant helemaal onmogelijk om dit te ontdekken. Je verliest de strijd als je als organisatie zegt bij jezelf te blijven, maar niet weet waar je zelf voor staat. Bepaal je eigen identiteit, treedt daarmee naar buiten en bepaal daarmee wat jij sollicitanten kunt en wilt bieden.”

Collegereeks

Collegereeks

Niet de juiste personen op gesprek

Meerdere organisaties zeggen niet de juiste personen op gesprek te krijgen om de openstaande functies in het bedrijf te kunnen vervullen. “Talenten baseren hun sollicitatiekeuze op het imago van en bedrijf en het verwachte toekomstperspectief. Als je als organisatie niet cool of inhoudelijk sterk over komt, word je onaantrekkelijk bevonden en kijkt de sollicitant verder”, aldus Ricardo Risamasu, partner bij employer branding-bureau Talmark.

“Vooral in het westen van het land is het lastig voor organisaties. 64 procent van de HR-experts uit deze regio geeft aan niet de juiste sollicitanten aan te trekken. In het oosten van het land hebben ze hier met 57 procent iets minder moeite mee, maar is het wel een issue.”

Onbeperkt vrije dagen

De onderzoekers constateren dat sollicitanten ook steeds vaker een fors eisenpakket op tafel durven te leggen. Risamasu: “Zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van grote invloed op de keuze van werkzoekenden. In sommige branches is het tegenwoordig geen uitzondering meer om onbeperkt vrije dagen te krijgen, of als starter een auto van de zaak te rijden terwijl je fulltime op kantoor zit.”

Veel extra’s bieden

Het gevolg is dat 54 procent van de ondervraagden aangeeft dat hun organisatie bereid is veel extra’s te bieden om talent aan zich te binden, maar dat ruim een kwart (27 procent) zegt dat ze eigenlijk niet meer kunnen voldoen aan de eisen die sollicitanten op het moment stellen.

Reageer op dit artikel