artikel

Dit is wat millennials van u als werkgever verwachten

Organisatie & Strategie

U wilt een aantrekkelijke werkgever zijn voor jonge werknemers tussen de 18 en 35 jaar oud? Dan moet u wel goed kijken naar hun behoeftes. Die gaan namelijk verder dan een goed salaris alleen.

Dit is wat millennials van u als werkgever verwachten

Jonge werknemers, de millennials, vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk dat ze zich blijven ontwikkelen. Het is oppassen geblazen als de jongeren het idee hebben dat ze uitgeleerd zijn. Dan ben je ze als werkgever, voordat je het doorhebt, kwijt.

Dit blijkt uit onderzoek van carrièresite Monsterboard onder 4114 werknemers in Europa., waarschuwt Monsterboard.

Zonnige toekomst

Millennials zien de toekomst positief tegemoet. Meer dan 40 procent denkt een succesvolle carrière met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden op te kunnen bouwen.

“Carrière maken ziet de jonge professional als: doen wat men leuk vindt en waar men goed in is. Ze voelen zich succesvol als ze tevreden collega’s, leidinggevenden en klanten hebben én tastbare en zichtbare resultaten leveren”, aldus de onderzoekers.

Ontwikkelen

Zich blijven ontwikkelen vinden young professionals belangrijk. Opvallend is dat 23 procent dit vooral verwacht door vaak van baan te wisselen. “Doorgroeien binnen het bedrijf is leuk als het kan, maar men zoekt gemakkelijk en zonder remmingen naar doorgroei bij een ander bedrijf, zelfs als ze daar wat minder zouden verdienen.”

Voorkeur voor groot bedrijf

Heeft u veel millennials in huis? Let dan goed op, want maar liefst 54 procent van de millennials staat open voor een nieuwe  baan. Uit het onderzoek komt naar voren dat 21 procent momenteel actief solliciteert en dat 33 procent verwacht hier binnenkort mee te starten. De jonge professional kiest bij voorkeur een baan bij een groot, bekend bedrijf. “De perceptie leeft, dat ze daar het meeste kunnen leren”, aldus Monsterboard. Naast ontwikkelingsmogelijkheden vinden millennials flexibele werktijdenen een goede privé-werkbalans belangrijk.

 “De Nederlandse beroepsbevolking bestaat binnen korte tijd voor een groot deel uit millennials, deze generatie wordt dan ook steeds belangrijker op de arbeidsmarkt. Om dit talent aan te trekken doe je er goed aan om je te verdiepen in wat zij nodig hebben en belangrijk vinden. Bijvoorbeeld door aandacht te geven aan hun ontwikkelingsbehoeften en mentoren aan te stellen voor begeleiding tijdens hun carrière”, zo raadt Gian Zandonà, managing director van Monsterboard, aan.

Regelmatig onzeker

Er is volgens Monsterboard een “stigma dat millennials erg zelfverzekerd zijn en een houding hebben alsof ze alles al weten”. Uit het onderzoek blijkt echter dat dit in de praktijk wel meevalt. “Enerzijds zien we dat ze hoge verwachtingen hebben van hun werkgever, maar aan de andere kant is 70 procent van de millennials regelmatig onzeker over hun vaardigheden op de werkvloer. Bijvoorbeeld om een idee te lanceren of voor een groep te spreken. 74 procent geeft dan ook aan dat ze graag iemand zouden hebben die hen ondersteunt in hun carrière, zoals een mentor.

Young Talent Week

Om young professionals te ondersteunen in hun carrière, is Monsterboard de Young Talent Week gestart (27 juni t/m 3 juli).  De inzet is om werkgevers te helpen bij de zoektocht naar jong talent én tegelijkertijd millennials te begeleiden in het vinden van hun eerste baan. Dit doet Monsterboard door onder andere livestreams op socialmedia te zetten, jobshop-acties op Facebook en Twitter en door artikelen en video’s te delen op monsterboard.nl/youngtalent en werkenvandaag.nl.

Reageer op dit artikel