artikel

3 Tips hoe je je werk weer het best oppakt na een sabbatical

Organisatie & Strategie

Stel: je bent er wat maanden uit geweest, misschien wel een jaar. Je bent ‘lekker’ weg geweest op wereldreis, je hebt gemediteerd, gezwommen met dolfijnen, geschilderd, ontslakt, voor de familie gezorgd, vrijwilligerswerk gedaan waar dat echt nodig was. En dan nadert die datum waarop je had afgesproken om weer aan het werk te gaan. Maar die overstap is wel wat groot, lijkt je. Hoe kan je zo vloeiend mogelijk weer aan de hectiek van het werk wennen zonder afgebrand aan de kant te staan na enkele weken?

3 Tips hoe je je werk weer het best oppakt na een sabbatical

Wie langere tijd niet aan het werk is geweest, heeft vaak een andere manier gevonden om de dag te beginnen en om de rest van zijn dag in te delen. Je bent gewend om alles veel rustiger aan te doen, in je eigen tempo, je plant veel minder vooruit meestal, en je bent gewend geraakt aan andere prioriteiten dan hectische collega’s om je heen die van alles tegelijk willen.

Koudwatervrees

De gedachte dat je binnenkort de heksenketel van het professionele leven weer in moet stappen, kan mensen aan het eind van een sabbatical behoorlijk nerveus maken. Natuurlijk is het leuk om de collega’s weer te ontmoeten en om weer met elkaar aan de slag te gaan. Maar veel verlofgangers vragen zich toch af of, en zo ja hoe snel en gemakkelijk ze weer kunnen meedoen, of ze weer zullen wennen aan het vroege opstaan, naar je werk gaan in de file of de volle treincoupé, hoeveel er is veranderd, hoe snel je de oude vaardigheden weer oppakt, en hoe geduldig de collega’s zullen zijn als je een onnozele fout maakt. En hoe kreeg je het voor elkaar om vroeger tijd over te houden voor sport en vrienden met die drukke werkdagen?

3 tips om het echt anders te doen

1. Doe het net wat anders
Veel mensen ontdekken iets bij zichzelf tijdens een sabbatical. Hoe ze prettiger kunnen leven, waar ze veel energie van krijgen, blij van worden, beter eten en slapen, hoe ze hun tijd beter kunnen indelen. Wat het ook is, probeer om de grootste energiegever(s) vast te houden. Veel mensen lijden aan slaaptekort tijdens een druk werkend bestaan. Lance geeft terugkeerders daarom de tip om twee weken voordat je weer aan het werk gaat, vroeger op te staan (en dus ook eerder naar bed te gaan), en om de meestal langere tijd in de ochtend goed te benutten. De overgang naar het werkende leven is dan niet meer zo groot. Misschien heb je ontdekt dat sporten of mediteren ’s avonds veel rust geeft? Of dat zelf koken en vrienden ontmoeten je oppept? Deel dan je werktijd wat anders in, zodat je daar tijd voor houdt. Dit geeft je ook het plezierige gevoel dat de pauze in je loopbaan zin heeft gehad.

2. Hou contact
Deze tip is eigenlijk vooral bedoeld voor mensen die binnenkort met sabbatical (willen) gaan, of er midden in zitten. Contact houden met het werk wil niet zeggen: halve dagen aan de smartphone om alsnog zaken te regelen. Maar je wilt ook niet de eerste maand na terugkeer je afvragen: hoe zat dat ook alweer en waar gaat dat eigenlijk over omdat je er echt he-le-maal uit bent geweest, in een ander leven dat zich in een Ashram of de binnenlanden van Papoea afspeelde. Plan dus een paar momenten, vooral in de laatste maand van je sabbatical waarop je je door goede collega’s laat bijpraten over de zaken en het bedrijf. Dat kan via updates per mail of op Facebook of Twitter, door zelf Google Nieuwsalerts in te stellen, of door een paar ontmoetingen te plannen in de kantine.

3. Oefenen baart de kunst
Behalve het contact met de collega’s en de dagindeling is het ook slim om in de laatste weken voor je terugkeer wat dagelijkse werkzaamheden te oefenen. Dat hoeven geen uitgebreide rollenspelen te zijn. Maar wie een verkopende of marketingfunctie heeft, kan een paar verkoop(bevorderende) gesprekken oefenen met een collega. Het management heeft een voortgangsgesprek met een nieuwe collega, of oefent een sollicitatiegesprek. Het mooiste is natuurlijk als je daarbij een paar nieuw ontdekte vaardigheden of varianten in je manier van werken kunt gebruiken. Beter luisteren bijvoorbeeld. Of beter ademhalen tijdens een spannend gesprek. Het geeft je meer zelfvertrouwen als je echt weer achter het bureau gaat zitten.

Reageer op dit artikel