artikel

De Do’s en Don’ts van thuiswerken op een rij

Organisatie & Strategie

Het is wettelijk vastgelegd. Iedereen heeft het recht om thuis te werken, als dat kan met het werk natuurlijk. Thuiswerken kan grote voordelen opleveren voor zowel werknemer als werkgever. Wel zijn er bepaalde zaken die in ogenschouw moeten worden genomen wil ‘thuiswerken’ een geslaagd project zijn. Waar moet je op letten? Zowel als werkgever als werknemer?

De Do’s en Don’ts van thuiswerken op een rij

Voor werkgevers zijn de do’s:

  • Sta het werknemers toe om thuis te werken, structureel of op uitzonderingsbasis (dit is mede afhankelijk van het soort bedrijf en het soort werkzaamheden).
  • Vertrouw je mensen. Vaak betekent het veel voor werkgevers als zij vrij worden gelaten in het kiezen voor thuiswerken. Het verschuift bovendien de focus van de aanwezigheid op kantoor naar het leveren van resultaten.
  • Zorg dat de technologie om thuis te werken voorhanden is, zoals een goede VPN-verbinding.
  • Probeer begrip op te brengen voor de beperkingen die onvermijdelijk bij thuiswerken komen kijken. Het blijft immers een thuissituatie met de aanwezigheid van kinderen en huisdieren.
  • Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de juridische regelgeving, bijvoorbeeld als het gaat om een arbo-verantwoorde werkplek

En de dont’s:

  • Scheer niet iedereen over één kam. Er zijn altijd individuen die misbruik maken van het thuiswerken, maar laat dit niet het vertrouwen in anderen vertroebelen. Houd in je achterhoofd: vaak zijn mensen zelfs productiever als ze thuis werken.
  • Vermijd veelvuldig controleren en het trekken van overhaaste conclusies, bijvoorbeeld als iemand even niet bereikbaar is.

Dan de tips voor de werknemers:

  • Houd je standaard ochtendritueel in ere. Het douchen en aankleden bereidt je mentaal voor op de werkdag.
  • Zorg voor een goede werkplek, het liefst een ruimte waar je de deur achter je dicht kunt doen. Ook de juiste equipment is van groot belang wil je een professionele werkomgeving hebben als je regelmatig thuiswerkt.
  • Leg vooraf de situatie en bijbehorende verwachtingen uit aan het gezin. Dat je thuis bent, betekent niet dat je beschikbaar bent. Zeker met kleinere kinderen kan dit lastig zijn. Vandaar dat de deur, die eventueel op slot kan, zo belangrijk is.
  • Neem een lunchpauze. Wederom: de reguliere werkroute is goed voor je, het stelt je ook in staat om even te ontspannen.
  • Zorg voor sociale contacten. Het kan wat eenzaam worden als je langere tijd alleen werkt. Maak afspraken met klanten en vraag of je daar een paar uurtje mag blijven werken.

En wat je beter niet kunt doen:

  • Jezelf ontkoppelen van collectieve e-mails, zelfs als je fulltime thuis werkt. Het zijn misschien irritante mails waarin iemand wordt gevraagd zijn/haar auto te verplaatsen op het parkeerterrein, maar het is wel een vorm van verbinding met je collega’s. Je zal merken hoe stil het wordt als je deze berichten niet meer ontvangt.
  • Misbruik maken van de situatie. Zie je bijdrage aan het thuiswerken als een bankrekening: als je er een keer wat meer (uren) hebt opgezet, dan kan je er een andere keer weer wat afhalen, lees: flexibeler zijn met je uren. Maar hanteer niet de instelling van een overdreven ‘debetstand’ waarbij je veel uren vrij neemt, dat is niet eerlijk naar je baas en je collega’s toe.
  • Maak je geen zorgen over het leveren van een bijdrage aan weer een verjaardag of huwelijk van mensen die je niet mag of zelfs niet eens kent.
Reageer op dit artikel