boek

Assessment centers

Organisatie & Strategie

Binnen het vakgebied personeelsmanagement neemt het in kaart brengen en ontwikkelen van talenten, capaciteiten, kwaliteiten of competenties van medewerkers een steeds belangrijkere plaats in.

Assessment centers

Een veelgebruikte methode daarvoor is de assessment-centermethode (ACM). Deze methode brengt het talent en het potentieel van mensen op een alomvattende manier in kaart door met behulp van tests en praktijksimulaties inzicht te verwerven in de competenties en mogelijkheden van de persoon in kwestie. Assessment is dus eigenlijk een ander woord voor beoordelen, met dat verschil dat beoordelen veelal achteraf geschiedt, terwijl men bij assessment probeert vooraf te taxeren welke kwaliteiten iemand heeft

Een van de redenen waarom assessment centers nog steeds zo populair zijn, afgezien van hun validiteit, is het gegeven dat de methode almaar is aangepast en verbeterd. Waren de eerste assessment centers vooral bedoeld als selectie-instrumenten, de afgelopen 30 jaar heeft de assessment-centermethode zich bewezen als een personeelsinstrument voor de lijnmanager.

In dit boek staat beschreven hoe de assessment-centermethode is toe te passen binnen het vlak van competentiemanagement en performance improvement (het verbeteren van de prestaties van mensen). Het boek bevat een uitvoerige beschrijving van de assessment-centermethode, de te gebruiken technieken, toepassingen en literatuurverwijzingen. Het boek is bedoeld voor eenieder die zich wil verdiepen in de assessment-centermethode, zowel praktijkbeoefenaars en HR-professionals als docenten en studenten op het gebied van de personeelswetenschappen.

Meer informatie & Bestellen

Reageer op dit artikel