nieuws

HR denkt te gemakkelijk over Het Nieuwe Werken

Organisatie & Strategie

HR denkt te gemakkelijk over Het Nieuwe Werken

Maakt Het Nieuwe Werken zijn beloften wel waar? Het blijkt in ieder geval geen panacee; productiviteit en medewerkerstevredenheid verbeteren niet zomaar even. De focus ligt veelal alleen op kostenbesparing. 'Je moet wel meedoen.'

Guido Heezen, directeur van Effectory, een bedrijf dat in opdracht van werkgevers de motivatie en betrokkenheid van medewerkers onderzoekt, is het eens met de kritiek. ‘Wij constateren dat een toenemend aantal organisaties Het Nieuwe Werken omarmt, vooral in de laatste twee, drie jaar. Ongeveer de helft doet dat vanuit overtuiging, de andere helft primair om kosten te besparen.’

Besparingsdrang is niet de enige reden om tijd- en plaatsonafhankelijk werken in te voeren. Volgens Heezen is er ook een groep organisaties die overstag gaat uit angst hun aantrekkingskracht op getalenteerde jonge werknemers te verliezen. ‘Je moet bijna wel meedoen omdat je anders het risico loopt voor een fossiele organisatie te worden aangezien.’

Uit medewerkersonderzoeken blijkt vaak dat managers hun stijl van leidinggeven niet aanpassen na de invoering van Het Nieuwe Werken.

‘Een deel blijft op de oude manier leidinggeven. Ze controleren welke mensen op kantoor aanwezig zijn, of thuiswerkers wel achter hun toetsenbord zitten, en bellen medewerkers ter controle op. Dat werkt niet. Wanneer werknemers zich onder druk gezet voelen, gaat de productiviteit omlaag.’ Werkgevers moeten zich volgens Heezen realiseren dat Het Nieuwe Werken op zichzelf al voor hogere werkdruk zorgt, omdat werknemers het gevoel krijgen dat ze 24/7 bereikbaar moeten zijn.

‘Vaak checken ze in het weekend hun mail, wissen ze onbelangrijke berichten en geven snel een reactie op belangrijke. Als er dan ook nog op werkdagen continue aanwezigheid wordt verwacht, kunnen medewerkers daar erg gestrest door raken.’

Om Het Nieuwe Werken tot een succes te maken is het essentieel dat managers leren kijken naar output, stelt Heezen. ‘Managers moeten leren leiding te geven vanuit vertrouwen en output, in plaats vanuit angst en wantrouwen.’

Volgens arbeids- en organisatiepsycholoog Bijl vinden veel managers dat moeilijk. ‘Zo adviseerde ik eens een accountantskantoor hoe ze resultaatgericht konden gaan werken. Waarop men zei: “Wij sturen allang op output; wij kijken naar het aantal productieve uren”. Dat is echter geen output, maar input. Het goed definiëren van output blijkt erg lastig.’

Vaak ontbreekt ook voorbeeldgedrag vanuit de top, merkt Heezen. ‘Ik zie veel te vaak dat medewerkers hun vaste werkplek verliezen en alleen een eigen laptop en kastje krijgen, maar dat de directie op de zevende verdieping kan blijven beschikken over een secretariaat en een eigen notenhouten bureau.’

Dit is een fragment uit een artikel in de nieuwe editie van PW, tijdschrift voor HR-professionals (nr 9).

Reageer op dit artikel