nieuws

Nederlandse werknemer slecht op de hoogte van technologie

Organisatie & Strategie

Nederlandse werknemer slecht op de hoogte van technologie

Vergeleken met werknemers uit andere landen lijken Nederlanders achter te lopen als het gaat om opkomende technologie. Slechts een op de vijf begrijpt iets van kunstmatige intelligentie. Het gebrek aan kennis zorgt voor angst voor de toekomst.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Unisys Corporation, waarin wordt ingegaan op het belang van het gebruik van huidige en toekomstige digitale technologie in Nederland en elf andere landen over de hele wereld. Uit het onderzoek blijkt dat slechts één vierde (25 procent) van de respondenten kunstmatige intelligentie (AI) beschouwt als technologie in opkomst, met het meeste potentieel om hun werkplek in de komende vijf jaar te veranderen. Dat is een significant verschil met het wereldwijde gemiddelde van 36 procent. En hoewel de meeste respondenten aangeven bekend te zijn met AI, zegt slechts 21 procent de technologie goed te begrijpen.

Impact van nieuwe technologie

Het is belangrijk om te beseffen dat dit gebrek aan begrip gevolgen heeft voor wat Nederlandse werknemers denken dat de impact van nieuwe technologie op het werk gaat zijn. Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent van de werknemers bij vooroplopende organisaties denkt dat technologie en automatisering hun baan in vijf jaar overbodig zal maken.

“De angst voor het onbekende is groot, en dat onderschrijven deze statistieken”, zegt Davy van Iersel, Commercial Sector Services Director EMEA bij Unisys. “Organisaties die hun technologische en zakelijke processen goed moderniseren, zullen in een goede positie zijn om te leiden. Gekoppeld met de juiste training, automatisering en onderzoekstools bevrijdt dat werknemers van repetitief en vervelend werk, zodat ze betere resultaten kunnen boeken. Wij denken dat AI hun werknemers zal versterken, niet vervangen.”

Andere belangrijke punten uit de Nederlandse resultaten:

  • Meer dan een derde (38%) van de digitale werknemers bij ‘technologisch achterlopende’ organisaties is gefrustreerd over hun werkgever. Ter vergelijking: slechts 11 procent van de werknemers bij ‘technologisch vooroplopende’ organisaties heeft die gevoelens – een verschil van 245 procent.
  • Het frustratieniveau correleert met de dreiging van wrijving: werknemers bij achtergebleven bedrijven (7%) zullen 250 procent sneller ergens gaan werken. Voor werknemers bij technologische koplopers gold dat voor slechts 2 procent.
  • Apparaten zijn het grootste pijnpunt: 36 procent van de werknemers bij achtergebleven bedrijven stelt te worden belemmerd in de productiviteit door achtergebleven apparaten, en 80 procent sneller dan werknemers bij technologische koplopers (20%).
  • Bring your own device, wat met name gaat over smartphones, brengt beveiligingsrisico’s met zich mee. Bijna twee derde van de digitale werknemers zegt apps en websites te downloaden die niet door de IT-afdeling worden ondersteund.

Nieuwe werkelijkheid

“De resultaten leggen een nieuwe werkelijkheid binnen de Nederlandse digitale werkplek bloot: meer dan een derde van de mensen die werken voor technologische achterblijvers hebben het gevoel dat apparaten hun productiviteit beperken. Het gevolg daarvan is dat meer dan een derde gefrustreerd raakt en veel mensen met één been buiten de deur staan”, zegt Van Iersel.

“Het onderzoek laat zien dat een groot aantal bedrijven achterloopt, wat ervoor zorgt dat ze problemen hebben om talent vast te houden, wat weer ten koste gaat van de algehele efficiëntie en productiviteit. Werknemers willen hun werk overal en eenvoudig kunnen doen, zonder daar vooraf heel veel moeite voor te hoeven doen. Het is cruciaal dat apparaten worden voorzien van de juiste toepassingen en tools voor productiviteit.”

Het balanceren van toegang en veiligheid

De schaduwkant van bring your own device moet aandacht krijgen, zegt  Henk van der Heijden, Business Development Director bij Unisys. Onderzoek laat zien dat 61 procent van de digitale werknemers apps en software heeft gedownload die niet door de IT-afdeling van hun bedrijf werden ondersteund. Reden: ze zijn ‘beter dan wat het bedrijf aanbiedt’, of ‘het bedrijf bood geen alternatief’. Wereldwijd is dat percentage gemiddeld 63 procent. Ook zorgwekkend is dat 65 procent aangeeft al eens workarounds te hebben ingezet om beveiligingsprotocollen te omzeilen om productiever te kunnen zijn.

Kosten van datadiefstal

“De gemiddelde kosten van datadiefstal kwamen vorig jaar neer op bijna 860 duizend euro per incident. Het belang van beveiliging kan niet worden ontkend, maar het moet ook weer niet ten koste gaan van toegankelijkheid. De resultaten laten namelijk zien dat mensen bij bedrijven die achterlopen 250 procent sneller zouden vertrekken en ergens anders gaan werken. Dat is een grimmig beeld”, zegt Van der Heijden.

“De kunst is om een ingebouwde benadering van beveiliging te bieden, door gebruik te maken van technologieën als microsegmentatie en versleuteling. Door middel van authenticatie op basis van identiteit kunnen gebruikers beschermd worden op meerdere devices, diensten en netwerken. Of dat nou op een vliegveld is of op een laptop thuis, het gaat niet ten koste van de bescherming van gegevens.”

Reageer op dit artikel