Checklist invoeren zelfsturende teams

Zelfsturende teams hebben duidelijke voordelen. De betrokkenheid van werknemers wordt verhoogd, het ziekteverzuim daalt en er is minder verwarring door de eliminatie van communicatieniveaus. Maar het werkt alleen als de organisatie er klaar voor is.

Checklist invoeren zelfsturende teams

Organisaties die voor het eerst in aanraking komen met zelfsturende teams en bovenal de (vooral financiële) voordelen hiervan ervaren, raken meestal erg enthousiast over deze organisatievorm.

HR start de discussie

Meestal wordt vanuit de afdeling human resources een discussie gestart over de vraag of er voor overgang naar een zelfsturende organisatie moet worden gekozen of niet. Deze discussies dreigen nogal eens langdurig en controversieel te worden temeer daar meerdere en tegengestelde belangen de kop opsteken.

Is de organisatie er klaar voor?

Gretig om de financiële resultaten van zelfsturende teams te bewerkstelligen, kan het ook gebeuren dat bedrijven aan de slag gaan zonder zich af te vragen of de organisatie, dan wel het huidige management er wel klaar voor is.

Langdurige discussies voorkomen

Om langdurige discussies te voorkomen en om te verhinderen dat organisaties zich onvoorbereid in het grote avontuur storten, is het goed eerst de organisatie zelf en de huidige managementstructuur en gedrag te toetsen.

Download de checklist

De uitkomsten van de hierna volgende checklist vormt een basis voor besluitvorming en helpt lange en veelal zinloze discussies te voorkomen.


Klik hier om de checklist te downloaden

Lees meer over

De redactie van PW. zorgt ervoor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van HR en personeelsmanagement.

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische vooruitgang en duurzaamheid

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische...

In de afgelopen jaren heeft binnen HR een verschuiving plaatsgevonden naar digitale dienstverlening en datagestuurd werken. Maar staan we wel genoeg stil bij de aanzienlijke milieu-impact van deze ontwikkelingen, vraagt Anne Doeser zich af.

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Lees in dit magazine over het omgaan en voorkomen van loonbeslag, de rol van HR bij rouw op de werkvloer en de taak van HR bij polarisatie.

5 subsidies voor opleiden en ontwikkelen

5 subsidies voor opleiden en ontwikkelen

Toekomstbestendige organisaties zien wat erop hen afkomt en anticiperen daarop. Aan HR om te investeren in opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Met deze subsidies kun je je voordeel doen.

Subsidies en kredieten voor AI-ontwikkeling

Subsidies en kredieten voor AI-ontwikkeling

Om nieuwe toepassen van AI te onderzoeken of te demonstreren, kun je als ondernemer in aanmerking komen voor verschillende subsidies en kredieten. We hebben er een aantal op een rijtje gezet.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.

Tamara Kucharek (Goudwisselkantoor): 'In dit vak gaat zorgvuldigheid boven snelheid'

Tamara Kucharek (Goudwisselkantoor): 'In dit vak gaat zorgvuldigheid...

In de Spotlight-rubriek stellen we 9 vragen aan collega's in het HR-vak. Dit keer: Tamara Kucharek, HR Directeur Europa bij het Goudwisselkantoor en eigenaar BISC HR Advies & Begeleiding.

'Van deze HRtop100 award 2024 winnaars kan HR veel leren'

'Van deze HRtop100 award 2024 winnaars kan HR veel leren'

5 eindverantwoordelijke HR-professionals zijn 28 maart in de prijzen gevallen tijdens de HRtop100 award 2024. Volgens de vakjury kan HR veel leren van de strategieën van deze winnaars.

Optimaliseer hybride werken: van strakke afspraken tot de juiste tools

Optimaliseer hybride werken: van strakke afspraken tot de juiste tools

Hybride werken is het nieuwe normaal sinds het uitbreken van de coronapandemie. Maar waar staan we 4 jaar later? Tips van en voor HR.