artikel

HEART: zo creëer je de beste employee experience

Personeelsmanagement

HEART: zo creëer je de beste employee experience

Er moeten vijf aspecten van de organisatie worden geoptimaliseerd om als organisatie de beste medewerkersbeleving te bewerkstelligen. Het gaat om cultuur, werkomgeving, leiderschap, de employee journey en technologie. Deze 5 vormen de basis van het HEART-model voor gelukkige medewerkers.

De H van HEART staat voor een ‘Happy Cultuur’. De E in HEART staat voor ‘Energiegevende werkplekken’. De R staat voor ‘Redesign de employee journey’, het herontwerpen van HR-processen en systemen. De T, ten slotte staat voor ‘Technologie die voor je werkt’. Hoe vul je dit vervolgens in?

Happy cultuur:

  • De zingeving of ‘purpose’ waarom de organisatie bestaat is glashelder, raakt je en draagt bij aan de levens van medewerkers, klanten en maatschappij.
  • De bedrijfsdoelstellingen, kernwaarden en brand zijn helder en uniek en worden betrokken bij alle besluiten die worden genomen: walk the talk.
  • Medewerkers dragen actief bij aan innovatie.
  • Er is sprake van een open, positieve en inclusieve cultuur waar medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd voelen en een grote mate van vertrouwen is.

Energiegevende werkplekken:

  • Het kantoor dat dient als ontmoetingsplek en inspiratiebron.
  • Het kantoor laat zien waar de organisatie voor staat, zoals hun purpose, producten, diensten en duurzaamheid.
  • De werkomgeving bevordert de eigen gezondheid en vitaliteit.
  • De werkomgeving bevordert prettig en effectief vergaderen.
  • Medewerkers kunnen de werkplek afstemmen op het werk en de eigen voorkeuren en medewerkers hebben ‘regelvermogen’ als het gaat om licht, temperatuur en lucht.

Agile leiderschap en organiseren:

  • De organisatie heeft een inspirerende en zichtbare directie die regelmatig de voortgang en bedrijfsresultaten deelt.
  • De organisatie stimuleert dienend leiderschap waarin de leidinggevende optreedt als coach en mentor en de medewerkers een grote mate van autonomie hebben.
  • De organisatie gaat uit van agile werken en flexibel organiseren.
  • Medewerkers in de organisatie worden uitgedaagd en gestimuleerd om zoveel mogelijk persoonlijk leiderschap te tonen.
  • Bureaucratie en ‘red tape’ worden tot een minimum beperkt.

Redesign de employee journey

  • De employee journey is erop ingericht medewerkers gelukkig te maken, vanuit een holistische benadering als mens en hen te zien als klant en verantwoordelijke volwassene.
  • De employee journey wordt verbeterd door middel van een bottom-up aanpak, met empathie voor de behoefte en ideëen van de eindgebruiker naar de gewenste medewerkerservaring en getoetst aan data.
  • De employee journey levert unieke oplossingen die passen bij de purpose en kernwaarden van de organisatie en de behoefte van de medewerkers.
  • Alle HR processen worden digitaal verbeterd, met gepersonaliseerde, voorspellende en naadloze digitale technologieën, zoals human driven app’s, voorspellende data en artificiële intelligentie voor een betere employee experience.

Techniek die voor je werkt:

  • Er wordt bij de keuze voor verschillende IT-middelen rekening gehouden met de behoeften van de verschillende generaties die in de organisatie werkzaam zijn.
  • De technologische ervaring is op hetzelfde niveau als medewerkers privé gewend zijn of beter.
  • IT-middelen zijn niet voorbehouden aan medewerkers met een bepaalde functie of salarisschaal, maar zijn beschikbaar voor iedereen.
  • De technologie is simpel en efficiënt en maken het werkleven van alle medewerkers echt makkelijker.
  • Bij de keuze voor bepaalde IT-middelen gaat de gebruiksvriendelijkheid boven de functionaliteit, of met andere woorden zijn de belangen van de gebruikers leidend.

De tekst in dit artikel is afkomstig uit het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper. Klik hier voor meer informatie

 

 

Wilt u aan de slag met Employee Experience? Meld u aan voor het event Employee Experience op 21 mei.
Ontmoet de meest inspirerende internationale spreker uit het HR vak Lucy Adams! Ontdek hoe andere HR-leiders als HEMA en ASML de Employee Experience ontwerpen, opbouwen en onderhouden.

Reageer op dit artikel