artikel

Best practice: blije werknemers bij Bynder

Personeelsmanagement

Best practice: blije werknemers bij Bynder

Bynder, een techbedrijf met 300 medewerkers, heeft de ambitie om een topwerkgever te worden en voegt de daad bij het woord.

Bynder startte in 2012 als cloud based marketingplatform en beeldbank en groeide snel uit tot een organisatie met 300 medewerkers en locaties in Amsterdam, Rotterdam, Boston, Londen, Dubai en Barcelona. “De gemiddelde leeftijd van collega’s is 28 jaar”, vertelt Kristel Moedt, People & Talent Director. “Deze leeftijd lag nog lager maar we hebben het afgelopen jaar bewust gezocht naar collega’s met meer werkervaring.”

Topwerkgever

Bynder heeft de ambitie om een topwerkgever te worden, en voegt de daad bij het woord. “We ontvangen meer dan duizend open sollicitaties per maand. Potentiële nieuwe collega’s weten ons goed te vinden. Als we zelf proactief op zoek gaan naar kandidaten die schaars zijn in de markt, zoals gespecialiseerde developers, willen ze bijna altijd wel met ons verder praten.”

Verschillende nationaliteiten

Bij Bynder werken op dit moment mensen met 34 verschillende nationaliteiten en veel van hen zien het als een mooie kans om, rechtstreeks vanuit het buitenland, in Amsterdam of Rotterdam aan de slag te gaan. “Mede daarom staan onze kantoren midden in het centrum van een aantrekkelijke stad. Dat spreekt aan”, vertelt Moedt. “Als techbedrijf omarmen we ook de meest moderne technologie en bieden we veel tools aan om onze medewerkers zo efficiënt mogelijk te laten werken. Maar we staan ook bekend om wat we niet hebben.”

Zo is er geen vast aantal vakantiedagen, want die bepalen medewerkers zelf. En er zijn geen vaste functiebeschrijvingen. Ook zijn er geen beoordelingsgesprekken want collega’s en teams geven feedback aan elkaar.

Toegevoegde waarde leveren

“Omdat we zo snel groeien is mijn team ook op de groei ingericht. We zijn bewust ook afgestapt van de term ‘HR’ en noemen het ‘People & Talent’; dit past beter bij onze visie en aanpak. We zijn met 7 collega’s en dat klinkt best veel, gezien het aantal medewerkers, maar past zeker bij de snelle groei van de organisatie en de aandacht die wij iedere medewerker willen geven. Als bedrijf willen we continu voorop blijven lopen. De technologie ontwikkelt zich enorm snel, dus zijn we genoodzaakt om niet alleen projecten snel op te pakken, maar ook ontzettend flexibel te zijn.

“Het gevaar is dat je als organisatie te log wordt om voorop te blijven lopen. Alles moet schaalbaar, maar ook aanpasbaar zijn. We besteden vooral aandacht aan hoe HR echt toegevoegde waarde kan leveren. Heb je echt al die regels en procedures nodig als je groeit als organisatie? Eenmaal ingevoerd is iets afschaffen ook lastig. We letten op wat andere bedrijven doen, zoals Netflix, Google en ook Tony Chocolonely’s, maar simpelweg copy-pasten werkt niet. We vertalen alles naar wat bij onze organisatie past.”

Onboarding

De snelle groei van Bynder zorgt zeker ook weleens voor groeipijnen. Managers groeien bij voorkeur van binnenuit door en soms gaat dat misschien net wat te snel. “Het is belangrijk om continu te kijken of we nog de juiste manager op de juiste plek hebben zitten in de fase waar Bynder nu in zit.” Moedt vertelt hierover: “We bieden iedere manager nu een coachtraject en hun leiderschap wordt twee keer per jaar geëvalueerd door de eigen teamleden. Met die feedback gaan managers zelf aan de slag.”

De Bynder Bootcamp voor nieuwelingen duurt een hele week

Cultural fit

Bynder kent daarnaast een uitgebreid aannametraject. “De ‘cultural fit’ is bij ons belangrijk. Dat heeft niets met geografie te maken, maar met bepaalde talenten en de juiste mentaliteit. Ik heb hele jonge mensen met weinig ervaring ongelooflijke projecten zien runnen. We willen iedereen echt de kans geven om te laten zien wat ze in huis hebben. De Bynder Bootcamp voor nieuwelingen duurt een hele week. Daarin leer je onder andere meer over ons product, de kernwaarden, wat de verschillende teams doen en hoe we intern feedback geven aan elkaar. Voor de weken daarna hebben we een ‘buddy’ klaarstaan om je verder te helpen en ga je verder in je eigen team aan de slag met het introductietraject.”

Tip! Lees ook Onboarding: 5 stappen voor een vliegende start

Waardering

Ook wordt de waardering van medewerkers voor hun ‘onboarding’ gemeten, vertelt Moedt. “Die heeft nu een 8,5 als cijfer. We gaan echt voor ontwikkeling van medewerkers, vooral door groei in de breedte, want groei is veel meer dan een promotie. Je kunt meedraaien in andere teams en er is regelmatig een uitwisseling tussen collega’s van verschillende kantoren. Je blijven ontwikkelen zien we zeker als eigen verantwoordelijk van onze medewerkers, waarin wij als organisatie maximaal faciliteren.”

Kernwaarden

De kernwaarden van Bynder zijn: Passion, Teamwork, Friendliness en Innovation. Moedt: “Die hebben we vastgesteld door aan iedere medewerker te vragen wat hij of zij kenmerkend vond voor Bynder. Wat die waarden in ons dagelijks werk en gedrag betekenen, hebben we onder andere behandeld in interne workshops. Iedere maand kiezen we ook een ‘employee of the month’. De keuze is gerelateerd aan het in praktijk brengen van één van de kernwaarden.”

Leestip

Leestip

Vrijheid

Terugkomend op dat onbeperkte aantal vakantiedagen. “De bezetting wordt opgelost binnen het team”, vertelt Moedt hierover. “Je hoeft niet bang te zijn dat iedereen zomaar te pas en onpas vrij neemt. Omdat je het binnen je team regelt, vindt er automatisch een soort sociale controle plaats. Gemiddeld worden er 25 vakantiedagen opgenomen, heel netjes dus. Mochten we het gevoel hebben dat iemand misbruik maakt van de situatie, wat op dit moment zeker niet het geval is, zouden we met die persoon in gesprek gaan in plaats van een heel beleid op te stellen met wat wel en niet mag.”

Nieuwe inzichten

Moedt: “Deze vrijheid en het vertrouwen is precies de reden waarom het werkt. Deze zomer hebben we zelfs al onze kantoren nog een week gesloten en konden collega’s een andere werkplek zoeken, zoals thuis of in een koffietentje. Daarmee wilden we aangeven dat niemand verplicht is om elke dag op kantoor te werken. Dat idee was ontstaan aan de lunchtafel en dan voeren we het ook snel door. We gebruiken dit soort experimenten juist om tot nieuwe inzichten te komen.” Andere aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bij de organisatie zijn bijvoorbeeld gratis gezonde lunches, massages en mindfulnesstraining. En Nederlandse les voor de collega’s die rechtstreeks uit het buitenland komen.””Moedt:

Geen salarisschalen

Zoals al eerder aangegeven, zijn er bij Bynder geen functiebeschrijvingen, maar meer rollen zoals ‘specialist’, ‘coach’ en ‘strateeg’. “We hebben ook geen salarisschalen”, vult Moedt aan. “Ieder team heeft een bepaald budget ter beschikking en we kijken zeker ook naar de markt. We zijn daarin zo transparant mogelijk naar de collega’s, maar zoeken nog een manier om salarisverhogingen te bepalen die nog beter bij Bynder past.”

Persoonlijke ontwikkeling is een item dat altijd om aandacht vraagt

Per jaar wordt meerdere keren gemeten hoe happy de medewerkers bij Bynder zijn. Happy, zo blijkt wel want op een schaal van 0 – 5 krijgt de organisatie van de medewerkers bijna een 4. “De uitkomsten delen we met iedereen en met de prioriteiten gaan projectgroepen aan de slag. Uit de laatste metingen kwam pensioen als onderwerp naar voren, dat hebben we inmiddels geïmplementeerd. En persoonlijke ontwikkeling is een item dat altijd om aandacht vraagt, zeker bij onze collega’s die werken in een relatief platte organisatie. In de lijst ‘Topwerkgevers 2017’ volgens Glassdoor Nederland scoorden we een vierde plaats. Daar zijn we heel blij mee”, vertelt Moedt.

Vertrek

Natuurlijk gaan er ook medewerkers weg bij Bynder. Het verloop is gemiddeld wat hoger dan bij andere organisaties. “We zijn vaak iemands eerste werkgever en dan begint het na een tijdje te kriebelen. Bijvoorbeeld omdat ze manager willen worden, terwijl wij zo plat mogelijk willen blijven. Of medewerkers willen weer terug naar de familie in het land van herkomst. We zorgen wel dat iedereen ons met opgeheven hoofd verlaat en als iemand alles heeft geleerd wat hij of zij hier kon leren, kunnen we alleen maar trots zijn.”

De tekst van dit artikel is afkomstig uit het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper.

Reageer op dit artikel