artikel

Best practice: streven naar werkgeluk

Personeelsmanagement

Best practice: streven naar werkgeluk

Gelukkige medewerkers zijn productiever en dus belangrijk voor het succes van de organisatie. Kees Pater, directeur van koekjesbakkerij Veldt in Veenendaal, vertelt over zijn aanpak bij het streven naar werkgeluk bij zijn medewerkers.

Pater vond in 2011 dat het roer om moest bij koekjesbakkerij Veldt. “Ik vond dat het niet goed ging en was niet gelukkig, het bedrijf was niet gelukkig, de prognose was slecht en toen dacht ik: dit moet veranderen. Ik denk dat we het verschil kunnen maken ten opzichte van onze concurrenten. Iedereen kan koekjes bakken, maar het gaat erom wie ze bakt, dan krijg je de lekkerste koekjes. Gelukkige medewerkers maken lekkere koekjes.”

Gelukkige medewerkers zijn waardevoller

Bij koekjesbakkerij Veldt in Veenendaal produceren medewerkers 150 verschillende soorten koekjes. Dat is inspannend werk. De bakkers en inpakkers maken lange dagen, van 6 uur ’s ochtends tot half 5 ’s middags. Niet vreemd dus dat de fysieke weerbaarheid van de medewerkers hoog op de agenda staat. Toch is ook werkplezier een punt van constante aandacht. Want bij Veldt zijn de bakkers zelf verantwoordelijk voor het werk dat ze leveren. Sinds Pater in 2011 het model ‘Regie in eigen hand’ implementeerde, is de hiërarchie binnen het bedrijf zelfs omgekeerd: wie koekjes bakt of inpakt is de baas, Pater ondersteunt. “Medewerkers op de werkvloer zien vaak niet dat zij de belangrijkste schakel zijn”, zegt Pater. Als de directeur een dag weg is, draait het bedrijf gewoon door. Pater staat nu onderaan in het organogram en de medewerkers bovenaan.

Regie in eigen hand

Pater startte daarom in 2011 een verandertraject met behulp van een extern bureau. Onder de naam ‘Regie in eigen hand’ gingen alle medewerkers in groepen aan de slag. De onderwerpen ‘medewerkerstevredenheid’, ‘samenwerking management’, ‘innovatieve identiteit’ en ‘productie en inpak’ werden in groepen met medewerkers aangepakt. “Bij medewerkerstevredenheid kwam naar voren wat er niet goed ging en wat de medewerkers zelf als oplossing zagen. Het gaat dan om praktische dingen zoals gereedschap. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een pompwagen die ik niet nodig vond, maar medewerkers wel. Door echt naar medewerkers te luisteren en de oplossingen uit te voeren, los je veel dingen op.”

Tip, lees ook: De winst van werkgeluk

Innovatie

Koekjesbakkerij Veldt wil naar buiten uitstralen hoe innovatief ze zijn. Een tweede groep legde dit thema onder de loep: Wat stralen we uit naar buiten en hoe kunnen we dit naar binnen vertalen? “Zo hebben we een actie opgezet, waarbij we voor iedere medewerker een eigen ansichtkaart lieten ontwerpen, met een persoonlijke noot van de betreffende medewerker. De kaarten verstuurden we naar de klanten, met de vraag deze terug te sturen met een klacht, suggestie of compliment. Vervolgens wezen we elke week één medewerker aan als ‘regisseur van de week’. Diegene mocht vertellen wat beter kon. We gaven ze zelf de verantwoordelijkheid, dan ga je er anders mee om. En we kregen hele leuke reacties en waardevolle ideeën van onze klanten.”

Ook op de productie- en inpakafdelingen werden acties ondernomen, naar aanleiding van de sessies met medewerkers. “Het personeel heeft meegedacht over de opstelling op de productie- en inpakafdeling en hoe we die zo optimaal mogelijk kunnen maken door een machine te verplaatsen. Ook op het gebied van planning hebben we dingen veranderd. Voorheen maakte het bedrijfsbureau de planning. Nu doet de productie- en inpakafdeling dat zelf.”

Medewerkers worden meedenkers

Op de productieafdeling heeft iedere week iemand anders de dagelijkse leiding

De eigenaar van het bedrijf noemt zijn mensen geen medewerkers meer maar ‘meedenkers’. Je kunt zelfs je eigen koekje bedenken. Op de productieafdeling heeft iedere week iemand anders de dagelijkse leiding. De medewerkers rouleren in hun rol als eerste operator. “Als mensen niet geschikt worden geacht, doen we ons best om ze geschikt te maken”, zegt Pater. Wat hem betreft verkoop je geen koek maar de componenten die zijn samengevoegd. Door het product weer op te breken in kleine dingen, maak je het simpeler en toegankelijker voor iedereen om bij te dragen in de ontwikkeling van het product maar ook in de ontwikkeling van de organisatie.

Leren van fouten

Op fouten maken staat geen straf, zolang je er maar van leert. Bij de bakkerij is iedereen immers verantwoordelijk voor het eindproduct. Als er iets fout gaat, wordt met elkaar overlegd hoe het de volgende keer beter kan. “Ik heb bij een ander bedrijf wel meegemaakt dat ze je het werk niet meer laten doen”, zegt een medewerker. “Hier kan ik het de volgende keer gewoon weer doen.”

Tijdens het hoogseizoen is de verhouding 60 procent vaste medewerkers en 40 procent uitzendkrachten, waarvan een groot deel geen Nederlands spreekt. Toch zijn ook alle Poolse uitzendkrachten betrokken bij de ‘Regie in eigen hand’-sessie. Pater regelde gewoon een tolk. Over dat besluit zegt Pater: “Het zijn net zulke waardevolle medewerkers als alle andere. Ze zijn volwaardig lid van de familie, en dus betrekken we ze er allemaal bij.”

Fit en vitaal

Uit het ‘Regie in eigen hand’-programma is ook ‘Fit & Vitaal’ voortgekomen, een werkgroep bestaande uit twee bakkers, twee inpakkers en één logistiek medewerker. Het doel is de meedenkers gezond te houden. De werkgroep organiseert hardloopwedstrijden, fitness, fruit in de kantine, informatiebijeenkomsten, en wandel- en fietstochten voor het goede doel. Ook kunnen meedenkers dankzij ‘Fit & Vitaal’ binnen de bakkerij doorgroeien of opleidingen volgen. Deelname aan de programma’s wordt gestimuleerd, maar is niet verplicht. Om de drempel te verlagen, vinden de activiteiten plaats onder werktijd.

Naast de programma’s die de vitaliteit van medewerkers moeten verbeteren, doet Veldt ook aan preventie. Zo krijgen medewerkers tiltraining om rugklachten voor te zijn en kunnen zij op vrijdag naar een masseur.

Weinig ziekteverzuim

Het ziekteverzuim in de bakkerij is al jaren laag. “We hebben periodes gehad dat we onder de één procent zaten”, zegt Pater. De doelstelling is om het ziekteverzuim zo laag te houden. “We willen mensen gelukkiger naar het werk laten gaan. Door mensen mee te laten beslissen. Natuurlijk kunnen niet alle suggesties worden uitgevoerd, maar je kunt er in ieder geval wel serieus op ingaan en uitleggen waarom je iets wel of niet doet.”

Positief bedrijfsresultaat

Alle inspanningen leveren hem geen windeieren. “De efficiency is hoger, het plezier is toegenomen en het financiële resultaat is beter. Het kost je geld, maar het levert je heel veel geld op.” De toekomst ziet hij hoe dan ook rooskleurig. “Ik geloof erin dat gelukkige medewerkers van leveranciers, betere grondstoffen kunnen leveren. Maar dat ook de verkopers van mijn koekjes meer koekjes kunnen verkopen als ze gelukkig zijn. Ik noem dat ‘de keten van geluk’. Gelukkige medewerkers zijn waardevoller, als iedereen gaat meewerken, zijn minder mensen ziek. Geef ruimte en vertrouwen, maar laat het ook een keer misgaan. Zo leer je immers ook fietsen.”

Leestip

Leestip

Begin 2017 heeft Kees Pater zijn koekjesfabriek verkocht. Om zichzelf scherp te houden heeft hij een nieuwe uitdaging aangenomen bij Amarant Bakkerijen.

De tekst in dit artikel is afkomstig uit het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper.

Reageer op dit artikel