artikel

Wat brengt de toekomst het vak van opleidingsprofessionals?

Personeelsmanagement

Hoewel we niet over een glazen bol beschikken die aangeeft hoe het vak van opleidingskundigen zich gaat ontwikkelen, kunnen we al wel een paar richtingen ontdekken in het huidige werk van opleidingsprofessionals.

Wat brengt de toekomst het vak van opleidingsprofessionals?

Een grote hoeveelheid artikelen in vaktijdschriften en een bijna net zo grote hoeveelheid boeken helpen om die richtingen te ontwaren. Zonder uitputtend te willen zijn, noemen we er een paar.

 

 

  • Opleidingsprofessionals kunnen bijdragen aan de leercultuur binnen organisaties. We zien dat leren en werken steeds meer met elkaar verbonden raken. Ook maken professionele netwerken onderling leren noodzakelijk en zien we dat de snelheid van verandering en de nadruk op kennis groot is. Al deze aspecten zorgen ervoor dat de bijdrage van opleidingsprofessionals verandert. De rol van adviseur bij minder operationele en meer cultuurgerichte leervraagstukken is in toenemende mate van belang. Daarin zal de ontwerper van leertrajecten zich niet alleen richten op het ontwikkelen van operationele bekwaamheden, maar ook op het ontwikkelen van een cultuur, een manier van samenwerken, die snel en effectief leren helpt.
  • Opleidingsprofessionals gaan het leren in netwerken van professionals ondersteunen (in plaats van leren in klassieke organisaties). Daarbij denken we aan het helpen vinden van manieren waarop professionals elkaar verder brengen in het werken aan vraagstukken en projecten.
  • Real-time werkondersteuning als automatische manier van leren. De stroming performance support richt zich al op het ondersteunen in het werk. De vraag die zich bij hen steeds voordoet is: hoe kunnen we het werk zo inrichten dat waar nodig ondersteuning direct verkrijgbaar is?
  • Het ontwikkelen van talenten in plaats van (of naast) ontwikkelen van ontbrekende bekwaamheden. Een ontwikkeling die de laatste jaren al duidelijk haar plek heeft veroverd en waarschijnlijk nog steviger gaat worden. De vakgenoten die hieraan werken, zullen steeds vaker gevraagd worden een bijdrage te leveren.

 

De tekst in dit artikel is afkomstig uit het boek Opleidingskunde van Erik Deen, Joseph Kessels, Mariël Rondeel.

Reageer op dit artikel