nieuws

Negeren van collega’s erger dan pesten

Personeelsmanagement

Medewerkers die gepest worden verzuimen vaker en zoeken vaker een andere baan. Negeren van collega’s blijkt echter nog schadelijker voor de fysieke en mentale gesteldheid van medewerkers dan pesten. ‘Als je genegeerd wordt ben je blijkbaar niets waard.’

Negeren van collega’s erger dan pesten

Pesten op de werkvloer is een groot probleem. Pesten leidt tot zo’n vier miljoen extra verzuimdagen per jaar. Per bedrijf komt dat neer op 45.000 euro per jaar verlies. Recent bleek ook dat pesten gestimuleerd wordt door managers met slechte eigenschappen. Maar negeren van collega’s blijkt nog schadelijker voor het welzijn te zijn dan pesten.

Verzuim en verloop

Medewerkers die gepest worden verzuimen vaker en verlaten uiteindelijk de organisatie. Pesten kan zich op diverse manieren uiten. Een medewerker is bijvoorbeeld voortdurend onderwerp van spot, krijgt steeds de schuld van fouten van anderen of staat voortdurend bloot aan kritiek.

Negeren van collega’s erger dan pesten

Een recente Amerikaanse studie wijst uit dat er nog iets ergers is voor het mentale en psychische welzijn van medewerkers: negeren van medewerkers. Veel medewerkers denken dat negeren minder erg is dan het pesten van collega’s. Meer sociaal geaccepteerd ook.

Collega’s echter die genegeerd worden geven aan dat dat erger is dan pesten. Genegeerde medewerkers zeggen nog vaker hun baan op dan medewerkers die gepest worden en kampen bovendien met meer gezondheidsproblemen.

‘Niets waard’

Professor Sandra Robinson over de uitkomsten van de studie: “We hebben geleerd dat het negeren van iemand is te prefereren boven pesten. Als je niets aardigs hebt te zeggen, zeg dan vooral niets. Echter, medewerkers die genegeerd worden voelen zich hulpelozer. Zij zijn de aandacht van anderen helemaal niet waard.”

Aanpakken schadelijk gedrag

Volgens professor Robinson is er steeds meer aandacht voor pesten en de schadelijke gevolgen daarvan. En dat is natuurlijk terecht, zo stelt zij. “Echter, er moet ook oog zijn voor gedrag dat als minder schadelijk wordt gepercipieerd, zoals het negeren van collega’s. Veel medewerkers voelen zich slachtoffer. Werkgevers moeten zich bewust zijn van dit schadelijke gedrag en er vervolgens naar handelen.”

Lees ook:
Employee experience: mens is overal klant
HEART: zo creëer je de beste employee experience

Vond u dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan! De voordelen:

  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Reageer op dit artikel