nieuws

‘Essentieel om samen successen te vieren’

Personeelsmanagement

In organisaties waar successen gevierd worden, is meer saamhorigheid én meer plezier. Het lijkt zo simpel om even stil te staan bij de resultaten die je behaalt en de mijlpalen die passeren… Maar waarom doen we het dan zo weinig?

‘Essentieel om samen successen te vieren’

In de meeste organisaties bestaat arbeid uit een rationele transactie: wij geven je een salaris als jij hier je werk doet. Maar succesvolle bedrijven doen het anders. Zij willen het béste uit mensen halen, en lopen er niet gedachteloos aan voorbij als dat dan ook lukt.

Door successen te vieren gaan ze net dat stapje verder om enerzijds mensen te erkennen in hun prestatie en anderzijds om een succescultuur op te bouwen. Wie in staat is om op geregelde tijden stil te staan bij de dingen die goed gaan, creëert daarmee als vanzelf een enthousiasmerende sfeer van plezier en kameraadschap. En uiteindelijk, dat weten we allemaal, presteren mensen die lekker in hun vel zitten véél beter dan mensen die alleen maar hun taak komen uitvoeren.

Hard werken maar ook tijd nemen om te vieren

Een inspirerend voorbeeld van successen vieren is het Rotterdamse bedrijf Intermax. In het mooie Rotterdamse pand wordt hard gewerkt, maar ook tijd uitgetrokken om te ontspannen en samen de successen te vieren. “Vieren is een belangrijk onderdeel van ons succes”, zegt Carola Machwirth, manager Human Resource & Development. “Wij zijn heel kritisch over de stappen die we zetten in de ontwikkeling van ons bedrijf. En dan kan al snel de indruk ontstaan dat iets niet goed genoeg is. Terwijl het in feite juist heel erg goed gaat. Genoeg tijd uittrekken om successen te vieren is voor ons dus ook een tegenwicht tegen de hoge lat die we onszelf opleggen.”

Natuurlijk worden bij het bedrijf flessen opengetrokken en taarten aangesneden, maar er wordt ook op een moderne manier gevierd. “Onlangs hebben we een moderne virtual reality-computer aangeschaft. De jongens vinden dat leuk, dus waarom zouden we het niet doen? Ze verdienen het gewoon. Maar er zit ook een gedachte achter: het is belangrijk om te ontspannen als er zo vaak hard gewerkt moet worden. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat het de onderlinge saamhorigheid verhoogt als we dit doen. Als zij aangeven hiermee ontspannen plezier te kunnen maken, dan faciliteren we dat graag.”

Meer lezen over Virtual Reality en wat HR daarmee kan? Download dan de whitepaper over VR en de toepassingen voor HRM

Hoe vier je successen?

Er worden in Nederland te weinig successen gevierd, zegt Stein van der Weiden, consultant bij Great Place to Work. “Wellicht komt dat ook door de Nederlandse cultuur. Bescheidenheid wordt hier als iets positiefs gezien, en dat zou je kunnen tegenhouden om successen te vieren.” Om het vieren een flinke impuls te geven, geeft Van der Weiden drie belangrijke tips:

  1. Maak je cadeautjes persoonlijk. Ik werkte ooit bij een bedrijf waar ik via het intranet kon aanklikken of ik een bloemetje of een boekenbon voor m’n verjaardag wilde. Een prima oplossing als je niemand wil vergeten, maar het doel van vieren – stilstaan bij een bijzonder moment – wordt hiermee helemaal vergeten. Persoonlijke aandacht is heel belangrijk. Bij dit bedrijf krijgt iedereen iets persoonlijks: de ene krijgt een goede fles drank, de ander een persoonlijk uitgezocht boek, echt afhankelijk van het individu dus. En met een handgeschreven kaartje erbij wordt het helemaal persoonlijk.
  2. Maak je cadeautjes uniek. Succesvolle organisaties vieren niet in het wilde weg, maar om hun bedrijfscultuur te versterken. Kort gezegd: pas wanneer menselijk gedrag in overeenstemming is met de doelen van de organisatie, wordt er een fles opengetrokken. Maar als je ‘vieren’ gebruikt om je organisatiewaarden te versterken, dan is het dus ook logisch om de manier van vieren uniek te maken. Is werk-privé belangrijk, dan organiseer je iets met families erbij. Ik ken een bedrijf waar ze laagdrempeligheid vieren door maandelijks whisky te drinken en een lied zingen. Bij hen past het, en dus is het effectief.
  3. Betrek werknemers bij het ideeënproces. Niks zo vervelend als een personeelsfeestje wat bedacht wordt door de directie, waar veel geld aan wordt uitgegeven, maar waar het personeel vervolgens z’n neus voor optrekt. Om ervoor te zorgen dat er geen gat is tussen personeel en management, is het slim om sámen ideeën te bedenken over de vorm van vieren.

employee experience

 

Lees ook: Employee experience: wat betekent het

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Great Place To Work.

Vond u dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan! De voordelen:

  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Reageer op dit artikel