nieuws

Best practice: Bij Guidion leidt werkgeluk tot succes

Personeelsmanagement

Best practice: Bij Guidion leidt werkgeluk tot succes

Wie geen exorbitante salarissen kan of wil betalen, maar zich wel als aantrekkelijke werkgever wil profileren, moet wat anders te bieden hebben. Het Amsterdamse bedrijf Guidion koos dertien jaar geleden voor plezier als onderscheidende factor. Inmiddels is de toenmalige startup uitgegroeid tot een volwassen bedrijf dat werkgeluk als leidraad voor het personeelsbeleid hanteert.

Hoe maak je werkgeluk tot de basis van je succes? De beste ideeën ontstaan vaak in de praktijk. Bijna dertien jaar geleden had de oprichter van Guidion problemen met zijn computer. Hij pakte de Gouden Gids erbij om een expert te vinden die hem kon helpen en zag dat er enorm veel deskundigen zich aanboden. Hij besloot een bedrijf op te richten dat vraag en aanbod voor technische diensten met elkaar matcht. Aanvankelijk was dat een service gericht op particulieren. Nu matcht Guidion alleen nog zelfstandige ondernemers nog aan partners in verschillende sectoren. Denk daarbij aan grote bedrijven als Ziggo en Eneco of bedrijven in de zonnepannelensector.

Callcenter vaak niet aantrekkelijk

Omdat het bedrijf aanvankelijk in zeven landen van start ging, rekruteerde Guidion een grote groep expat-studenten om het callcenter in allerlei talen te kunnen bemannen. Callcenters staan meestal niet bekend als zeer aantrekkelijke werkgevers, dankzij hoge werkdruk en lage waardering. Guidion wilde vanaf het begin laten zien dat dat ook anders kon.

“Als startup had het bedrijf niet de middelen om hoge salarissen te betalen en dus moest Guidion een andere manier bedenken om mensen aan zich te binden“, zegt Ammarai van der Linde, happiness officer bij Guidion. “We kozen daarom voor plezier. Zo was er bijvoorbeeld een officemanager die de expats mee op sleeptouw nam in het Amsterdamse nachtleven.” Haar collega happiness officer Matthijs Aandewiel vult aan: “Guidion moest meer zijn dan een plek om te gaan werken. Maar naarmate je groeit, merk je dat plezier alleen niet breed genoeg is om een cultuur om heen te bouwen.”

Delivering Happiness

Geïnspireerd door onder meer de principes die worden beschreven in het boek Delivering Happiness van Zappos-ceo Tony Hsieh verschoof de focus van Guidion van plezier naar werkgeluk. Volgens Hsieh, oprichter van twee buitengewoon succesvolle bedrijven, zijn er een aantal kernelementen in geluk. Een kleine greep: gelukkig zijn is zowel een kunst als een vaardigheid die kan worden aangeleerd. Geld is niet de bron van geluk en het vervullen van een hoger doel weegt zwaarder dan directe behoeftebevrediging. Vrienden zijn belangrijk voor het creëren van een succesvolle onderneming en een succesvol leven. De bedrijfscultuur is doorslaggevend voor het succes van de organisatie. En die cultuur is geen bijproduct van een toevallige verzameling mensen, maar het resultaat van doelbewuste inspanningen.

Geluk concreet maken

“Wij geloven in deze manier van naar mensen kijken”, zegt Van der Linde. “De volgende stap is kijken hoe je zoiets subjectiefs als geluk concreet kunt maken.” Hiervoor keek Guidion naar de bestaande literatuur over werkgeluk. Belangrijker nog was het kijken naar wat voor mensen er rondlopen in de organisatie en vaststellen waar zij behoefte aan hebben.

Aandewiel: “Op individueel niveau moet je erkennen dat mensen allemaal van andere dingen gelukkig worden. Maar je kunt wel vaststellen dat bepaalde groepen vaker bepaalde behoeftes hebben. Zo willen jonge mensen over het algemeen mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en autonomie. Iemand die al 25 jaar in het vak zit heeft waarschijnlijk minder behoefte aan persoonlijke ontwikkeling.”

employee experience

 

Lees ook: Employee experience: wat betekent het

 

‘Geluk leidt tot succes’

Streven naar werkgeluk gaat bij Guidion verder dan alleen een paragraafje in het sociaal jaarverslag. Sterker nog, het bedrijfsmotto luidt: ‘Geluk leidt tot succes en niet andersom!’ Inmiddels telt Guidion dan ook een compleet team van happiness officers. Hun taak is het om voortdurend te werken aan interventies die leiden tot een betekenisvolle werkplek waar fun nog altijd een belangrijke rol speelt. Van der Linde: “Je moet kijken naar wat er binnen de beïnvloedingscirkel van de organisatie ligt. Dan zie je dat het makkelijker is om werkgeluk te beïnvloeden dan geluk in het privéleven, hoewel wij ons daar ook wel voor inzetten.”

Vriendschap is essentieel

Uitgaand van het principe dat vriendschap essentieel is voor een succesvolle organisatie en gelukkige werknemers, doet Guidion er veel aan om dat te faciliteren. Zo zijn er de befaamde zomer- en winterfeesten en kent het bedrijf een bootcampklas en een wielrenploeg. Elke vrijdagmiddag komt er een bierkar langs. Dat is de funkant. Ook in de serieuzere kanten – er wordt tenslotte ook nog gewerkt – is werkgeluk de leidraad. Werknemers van Guidion kunnen zowel intern als extern verschillende trainingen volgen. Daarnaast maakt Guidion gebruik van een strengthcoach, Deze helpt Guidion het werk te baseren en teams te formeren op basis van de kracht van het individu.

Heilig ritueel

Ook de werkbesprekingen zijn verre van doorsnee. Van der Linde:  “Elke dag komen we om tien over tien bij elkaar voor de Daily. Dat is bijna een heilig ritueel. We delen successen en krijgen updates over de verschillende accounts. Er komen ook regelmatig gastsprekers langs.”

Het is share the fun, maar het gaat verder dan dat, zegt Aandewiel. “Omdat je over heel veel informatie beschikt, kun je zelfstandig besluiten nemen.” Dat geldt niet alleen voor de vaste medewerkers, maar ook voor de oproepkrachten. “Onze oproepkrachten doen callcenterwerk. Maar we nemen ze wel mee in de organisatie, geven ze informatie en verantwoordelijkheid.”

Kernwaarden

Praktische tips:

  • Een sterke visie vanuit het directieteam is essentieel;
  • Zorg dat alle elementen van de bedrijfscultuur op elkaar aansluiten;
  • Erken dat niet iedereen van hetzelfde gelukkig wordt, maar kijk kritisch naar wat de gedeelde behoefte van verschillende groepen werknemers.

Kernwaarden zijn niet statisch. Guidion staat aan de vooravond van een traject om de kernwaarden opnieuw tegen het licht te houden. Ook hier worden de medewerkers bij betrokken. Zes jaar geleden zette Guidion in een vergelijkbaar traject zwaar in op de bedrijfscultuur. Medewerkers konden toen in workshops hierover meedenken. Dit keer wordt er gebruik gemaakt van design thinking. Van der Linde: “We willen onderzoeken of onze kernwaarden nog bij passen bij de organisatie zoals die vandaag is. Dat verandert niets aan de focus op geluk, alleen iets in de manier waarop we het faciliteren. Werkgeluk zit in onze cultuur, de structuur van de organisatie en in ons leiderschap.”

Guidion is een van de bedrijven die tijdens de Week van het Werkgeluk (24 tot en met 28 september) de deuren openzetten voor belangstellenden. Kijk voor meer informatie op weekvanhetwerkgeluk.nl

Reageer op dit artikel