nieuws

Diversiteitsbeleid voor sterker employer brand

Personeelsmanagement

Bedrijven zetten diversiteitsbeleid in om hun employer brand te versterken. Een meerderheid zegt dat ze dankzij hun diversiteitsbeleid ook daadwerkelijk een aantrekkelijkere werkgever zijn geworden voor kandidaten.

Diversiteitsbeleid voor sterker employer brand

Een personeelsbestand met een grote verscheidenheid aan mensen is goed voor de organisatie. Bij 62 procent van de Nederlandse bedrijven is diversiteitsmanagement een vast onderdeel van hun beleid, zo blijkt uit een online enquête gehouden door PageGroup onder 151 bedrijven in Nederland. Er is hierbij een verschil tussen grotere en kleinere bedrijven. Bij grote bedrijven met meer dan 500 werknemers voert 72 procent diversiteitsbeleid, tegen 56 procent bij kleinere bedrijven.

Hoewel bij de meerderheid van de organisaties aandacht is voor diversiteitsmanagement, is bij de minderheid (44 procent) het diversiteitsbeleid stevig verankerd in de cultuur. Diversiteitsbeleid gaat namelijk verder dan het aannemen van mensen met verschillende culturen, afkomst of voorkeuren. Met andere woorden, diversiteitsmanagement speelt niet alleen een rol bij de werving van nieuwe medewerkers. Het creëren van een open cultuur, waarin alle werknemers zich prettig voelen, is ook onderdeel van diversiteitsmanagement.

Leestip!

Leestip!

Goed voor employer brand

56 procent van de bedrijven ziet diversiteitsbeleid als een goede manier om talent aan te trekken. Grotere bedrijven zetten diversiteitsbeleid in om het employer brand te versterken en 63 procent zegt dat zij dankzij hun diversiteitsbeleid een aantrekkelijkere werkgever zijn geworden voor kandidaten. De bedrijven hopen dat het diversiteitsbeleid niet alleen een rol speelt bij de werving van kandidaten, maar ook bijdraagt aan het behoud van werknemers. Zo hoopt 38 procent dat het beleid leidt tot een hogere tevredenheid onder werknemers.

Concrete resultaten van diversiteitsbeleid

De ondernemingen die in diversiteit investeren noemen verschillende concrete resultaten. Bijna een kwart van de ondernemingen ervaart een hogere tevredenheid bij de werknemers en 63 procent geeft aan dat de sfeer op de werkvloer is verbeterd. Daarnaast geeft 46 procent van de ondernemingen aan dat het diversiteitsbeleid heeft bijgedragen aan een beter imago en 63 procent geeft aan dat hun bedrijf aantrekkelijker is geworden voor kandidaten.

Reageer op dit artikel