nieuws

Augmented reality zit nu ook in het kerstpakket

Personeelsmanagement

Het is een echte Nederlandse traditie die razend populair blijft: eindejaarsgeschenken. Wat geven bedrijven dit jaar aan hun personeel? PW. vroeg het aan twee grote spelers op de kerstpakkettenmarkt.

Augmented reality zit nu ook in het kerstpakket

“Het is ieder jaar weer een uitdaging om in het assortiment weer nieuwe, verrassende cadeaus op te nemen”, zegt Sanne van den Adel van Makro. Het bedrijf verkoopt dit jaar zo’n 1,5 miljoen eindejaarsgeschenken. Melissa van den Boogaard van Christmasplanet beaamt dat. Haar bedrijf pakt momenteel tweeduizend pakketten per dag in.

Top 5 HR-eindejaarscadeaus

1. Bij Managementboek bereikte Leiderschap in de digitale wereld in korte tijd de nummer-twee-positie. Hét boek waarin wordt beschreven wat het digitale tijdperk voor  modern leiderschap bespreekt.

2.  De Logitect wireless presenter biedt krachtige bediening voor indrukwekkende presentaties. De rode laseraanwijzer is goed zichtbaar, zelfs op flatpanelmonitoren, projectieschermen en in helverlichte kamers.

3.  Don’ts voor managers is het verrassende zakboek van Jeroen Busscher waarin hij opvallende tips geeft als ‘geef geen feedback’ en ‘neem geen verantwoordelijkheid’.Don'ts voor managers

4.  De Omdenken Scheurkalender bevat 366 pagina’s met Omdenken-quotes. Omdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daarmee zou kunnen.

5.  De Werkplekchecker biedt snel inzicht in de persoonlijke beeldschermwerkplek. De check kan tijdens het werk en op de werkplek, er hoeft geen adviseur ingehuurd te worden en productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim worden voorkomen. 

Uitreikmoment

“Ik herinner me nog wel van vroeger dat bedrijven dozen met kerstpakketten in de gang zetten en dat iedereen er dan eentje kon afhalen. Bedrijven hebben nu door dat dit niet de goede aanpak is”, zegt Van den Adel. “Het doet veel met werknemers als je het uitreikmoment bijzonder maakt. Dan voelt zo’n pakket niet als een verworven recht, maar als een blijk van waardering.”

Populair

Bij Christmasplanet (waar ook kerstpakketten.nl onder valt) ziet Van den Boogaard drie cadeaus er dit jaar uitspringen: “Veel verkocht is de borrelset, waarbij naast luxe producten ook een standaard zit. Ook zien we dat de soundbar en de reistrolleys – voor handbagage – erg in trek zijn.” De gemiddelde prijs die klanten aan eindejaarsgeschenken besteden is 45 tot 55 euro, zegt Van den Boogaard.

Augmented reality

Makro biedt dit jaar iets bijzonder aan: augmented reality waarmee je in je huiskamer een heel kerstdorp te voorschijn kunt toveren. “Dit thema, kersthuisjes, spreekt erg aan”, zegt van Van den Adel, die de gemiddelde besteding bij Makro op 35 tot 45 euro schat, afhankelijk van branche en soort geschenk.

Wat ook een trend is: er worden niet alleen cadeaus ingekocht, maar ook de hele aankleding eromheen. “Bijvoorbeeld een kerstmarkt, waarbij de werknemer muntjes krijgt en een shopper om zelf leuke dingen in te slaan, waardoor het kerstgeschenk echt een belevenis wordt”, aldus Van de Adel.

Onverminderd populair

Hoe sterk is het kerstpakket als oer-Nederlandse traditie. “Het is onverminderd populair”, zegt Van den Adel. Dat Nederland steeds diverser wordt, doet daar niets aan af. “Op verzoek stellen we pakketten samen zonder alcohol of bijvoorbeeld varkensvlees.”

Reageer op dit artikel