Kennisdelen in de organisatie: 5 tips voor het maken van eigen leercontent

Wil jij eigen leercontent delen maar weet je niet goed hoe? Bijvoorbeeld voor het onboarden van nieuwe medewerkers, het uitleggen van je product of dienst of om interne kennis met collega's te delen. Vijf tips om jouw eigen leercontent zo effectief mogelijk te delen aan medewerkers of andere relaties.

Kennisdelen in de organisatie: 5 tips voor het maken van eigen leercontent

Tip 1: Maak het laagdrempelig

Bij het beschikbaar stellen van leercontent, is het belangrijk dat medewerkers hier gemakkelijk bij kunnen. Zo leg je geen extra drempel op om de content te bekijken. Denk dus goed na waar je de content beschikbaar wilt stellen. Is dit via een bestaand platform of intranet? Of ga je hiervoor iets nieuws implementeren? In een online leeromgeving zijn daarvoor verschillende mogelijkheden. Je kunt gemakkelijk eigen content maken en centraal beschikbaar stellen aan een grote groep medewerkers. Als er een bestaand intranet is, kun je een koppeling gebruiken waardoor medewerkers niet onnodig opnieuw hoeven in te loggen.

Thuisleren-SkillsTown LeercontentTip 2: Hak de informatie in logische stukken

Soms lukt het niet om informatie kort en krachtig weer te geven en komt er meer bij kijken dan het delen van een video met twee regels informatie. Als het gaat om grote informatieve teksten, is het belangrijk om de lezer te helpen bij het doorlopen van deze informatie. Denk van tevoren na over een chronologische volgorde en handige momenten waarop de tekst gesplitst kan worden met behulp van een nieuw hoofdstuk of ondertitel. Door dit vanaf het begin goed uit te werken, bespaar je jezelf achteraf veel werk. Daarnaast kun je deze hoofdstukindeling gebruiken als inhoudsopgave. Zorg ervoor dat deze inhoudsopgave als navigatie dient en de medewerker dus ook zelf kan kiezen hoe hij/zij de verschillende onderdelen doorloopt.

Tip 3: Gebruik foto’s, video’s en grafieken

Uit onderzoek blijkt dat visuele content tot 60% beter wordt onthouden (bron: Universiteit van Amsterdam). Denk dus na over de informatie die je wilt delen en de manier waarop je dit visueel aantrekkelijk weer kunt geven. Gebruik ondersteunende foto’s, video’s en grafieken. Wellicht is er over het onderwerp dat je wilt delen een mooie video beschikbaar op youtube of vimeo of kun je foto’s vinden die passen bij je verhaal. In het online leerplatform van SkillsTown zijn er verschillende vormen om content te delen met medewerkers. In deze leervormen is rekening gehouden met didactische richtlijnen om visuele elementen toe te voegen.

Tip 4: Werk met een kop, romp en staart

Een goede voorbereiding, is het halve werk. Denk daarom voordat je begint met het maken van de content goed na over wat je precies wilt bereiken. Schrijf voor jezelf een doel op en bepaal met welke content je dat doel kunt bereiken. Bepaal naar aanleiding daarvan welke onderwerpen je wilt gaan behandelen en deel deze op in hoofdstukken. Zorg hierbij voor een inleiding (kop), kern (romp) en afsluiting (staart). Door deze opbouw aan te houden, help je medewerkers om de content op een logische manier op te nemen. Zo geef je ze houvast en is het voor hen gemakkelijker om de cursus te doorlopen.

Tip 5: Vraag om feedback

Een van de belangrijkste onderdelen is het verzamelen van feedback. Zodra je eigen content hebt gemaakt en beschikbaar hebt gesteld, is het belangrijk om te inventariseren in hoeverre deze content relevant is en aansluit bij de doelgroep. Onderzoek dus wat medewerkers ervan vinden. Missen ze bepaalde onderwerpen? Is alle uitleg duidelijk? Konden ze de kennis goed toepassen in de praktijk? Probeer hier zoveel mogelijk informatie te vergaren om de leercontent vervolgens blijvend te verbeteren. Dit kun je in een persoonlijk gesprek met collega’s doen, maar ook door middel van een evaluatieformulier bij de leercontent.

Dit artikel is gesponsord door online opleider SkillsTown.

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Foto: Shutterstock

Hoeveel mantelzorgers werken er in jouw organisatie?

Maar liefst 18 procent van het verzuim wordt erdoor veroorzaakt: mantelzorgers die in de knel komen tussen werk en privé. Geen wonder, want het aantal mantelzorgers is opgelopen tot 5 miljoen. Hoe kan HR ze zo goed mogelijk begeleiden?