Hoe breng je de vitaliteit van je medewerkers in kaart?

Als je als organisatie ervoor wilt zorgen dat medewerkers ook daadwerkelijk aan de slag gaan met hun leefstijl, dan is het goed om eerst de vitaliteit in kaart te brengen. Maar waar begin je? Het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) is een goed startpunt.

Hoe breng je de vitaliteit van je medewerkers in kaart?

Eind november werd bekend dat medewerkers met een ziektekostenverzekering bij Menzis vanaf volgend jaar ook via de bedrijfsarts een gecombineerde leefstijlinterventie kunnen aanvragen. De gecombineerde leefstijlinterventie is eigenlijk bedoeld voor individueel gebruik, een bedrijfsmatige aanpak bestaat in die zin niet. Maar juist organisaties kunnen flink profiteren als medewerkers vitaler worden. Vitalere medewerkers zijn immers productiever en verzuimen minder.

"Het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) is een goed startpunt om vitaliteit en leefstijl onder de aandacht te brengen bij medewerkers", zegt Gerko Riedstra. Hij is directeur en oprichter van TIGRA, een bedrijf dat zich al 25 jaar bezighoudt met het optimaliseren van gezondheid en inzetbaarheid bij medewerkers. Een PMO is een uitgebreid onderzoek op het gebied van gezondheid en werk. Hierin worden medische zaken meegenomen, en er is aandacht voor aspecten zoals werksfeer, stress en lichamelijke belasting. Geen organisatie is hetzelfde, dus een PMO is overal anders. Een werkgever is – volgens de Arbowet – verplicht om zijn medewerkers periodiek de gelegenheid te geven om een PMO te ondergaan.

Lees ook: Een versnelde route naar een gezonde leefstijl

Voorkeursleveranciers HR

Welke bedrijven schakelt HR het liefst in? Dit is inzichtelijk gemaakt in het Partner of Choice-onderzoek 2020 van PW. Daarin vind je winnaars én challengers in zes categorieën. HR-professionals zetten Menzis op plek 4 als het gaat om gezondheid & vitaliteit en op de eerste plek als het gaat om duurzame inzetbaarheid. Alle resultaten van het onderzoek staan in het digimagazine Partner of Choice.Met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Leefstijlproblematiek

"Bij het uitvoeren van een PMO wordt in kaart gebracht wat de leefstijlgerelateerde gezondheid, het werkvermogen en arbeidsgerelateerde gezondheid is", aldus Riedstra.

Niet alleen wordt gekeken naar het individu, maar de organisatie krijgt via een dashboard ook een helder overzicht van het totale werkvermogen binnen de organisatie. "We kunnen wel stellen dat veel medewerkers bij diverse bedrijven kampen met leefstijlgerelateerde problemen’, aldus Riedstra.

Doordat medewerkers het via een PMO zwart op wit krijgen dat ze bijvoorbeeld een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten, zijn ze eerder bereid om met hun eigen leefstijl aan de slag te gaan. "Dat komt met name omdat we de resultaten van het PMO individueel met medewerkers bespreken. Op dat moment zijn mensen ook daadwerkelijk bereid om te veranderen. Dan helpt het ook als ze daarvoor niet nog eerst naar de huisarts hoeven voor een verwijzing", zegt Riedstra.

Je moet het ijzer dus smeden als het heet is. Een andere toegevoegde waarde van het bedrijfsmatig aanpakken van een gecombineerde leefstijlinterventie is dat het voor de medewerker eenvoudiger in te passen is binnen zijn eigen ritme en routines. Naar het werk gaat hij toch al, dus waarom niet gelijk daar een groepsbijeenkomst volgen? Dat scheelt tijd en gedoe in de avonduren.

Belangrijk tegen corona

Juist tijdens de coronapandemie is de aandacht voor een gezonde leefstijl belangrijker dan ooit. Onlangs nog werd het belang hiervan onderstreept door verschillende deskundigen (waaronder Diederik Gommers van Erasmus MC), bestuurders (waaronder Ruben Wenselaar van Menzis) en wetenschappers (waaronder Erik Scherder van de Vrije Universiteit) in een brandbrief aan het kabinet. Door bijvoorbeeld gezonder te eten, meer te bewegen en voldoende te ontspannen kunnen mensen hun immuunsysteem versterken.

Volgens de deskundigen, onder wie Diederik Gommers en Erik Scherder, kan dat ertoe leiden dat een corona-infectie minder ernstig verloopt. "Wat dat betreft is het alleen maar goed dat er nu extra barrières worden weggenomen om aan de slag te gaan met hun leefstijl’, aldus Riedstra. Ongeveer 7.000 mensen maken nu gebruik van de gecombineerde leefstijlinterventie. Maar het zou mooi zijn als dit aantal snel toeneemt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Menzis

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.