nieuws

Behoud van talent na overname duurt niet lang

Uitstroom

Behoud van talent na overname duurt niet lang

Het lukt bedrijven maar zelden om na een overname de talentvolle medewerkers voor lange tijd aan zich te binden. Dat blijkt uit onderzoek naar de effectiviteit van financiële retentieovereenkomsten.

De 2017 Global M&A Retention Study van Willis Towers Watson laat zien dat 79 procent van de overnemende partijen erin slaagt om met een retentieovereenkomst minimaal 80 procent van de werknemers te behouden tot aan het einde van de retentieperiode.

Daarmee doen de bedrijven het beduidend beter dan in 2014. Toen slaagde slechts 68 procent van de overnemende partijen erin om minimaal 80 procent van de werknemers aan zich te binden gedurende de retentieperiode.

Vertrekmotivatie

De belangrijkste reden voor werknemers om nog voor het aflopen van de retentieperiode te vertrekken, is de veranderende bedrijfscultuur (44%). Andere vertrekmotivaties zijn  intensieve werving door concurrenten (36%) en het gebrek aan enthousiasme voor de nieuwe functie (25%).

Werkgevers moeten er rekening mee houden dat de werknemers die zij graag willen behouden, ook elders gewild zijn. “Werknemers met zogenaamde sleutelfuncties weten wat ze waard zijn op de markt. Dat maakt het belang van extra retentietactieken nog groter”, zegt director Executive Compensation Sven Slavenburg.

Loyaliteit is niet te koop

“De meest succesvolle overnemende partijen beseffen dat je met alleen retentieovereenkomsten wel tijd kunt winnen, maar geen loyaliteit koopt. Bedrijven beschikken vaak over een heel arsenaal aan hulpmiddelen om loyaliteit op te bouwen bij werknemers. Als ze dit niet inzetten tijdens de retentieperiode – die nogal eens tumultueus kan zijn – verliezen ze vaak talent dat hen op de lange termijn een goede dienst had kunnen bewijzen”, aldus Slavenburg.

Dat loyaliteit niet te koop is, blijkt uit het onderzoek. Een jaar na afloop van de retentieovereenkomst, heeft niet meer dan de helft van de bovengenoemde bedrijven nog steeds 80 procent van de oorspronkelijke medewerkers in dienst. Volgens Willis Towers Watson doen bedrijven in de retentieperiode niet genoeg om de ‘hearts & minds’ van de medewerkers te veroveren.

Bonus is niet voldoende

Veel bedrijven zetten een bonus in om de sleutelpersonen aan zich te binden. Dat is echter niet voldoende, stelt Angel Hoover, director Talent bij Willis Towers Watson. “Persoonlijke aandacht van leidinggevenden, strategische promoties en deelname van werknemers aan taskforces zijn ook erg bevorderlijk en betalen zich in de jaren erna uit. Verder is een Total Rewards-filosofie een belangrijke factor voor succes. Denk hierbij aan trainingen en doorgroeimogelijkheden voor high potentials. Deze beloningen moeten zijn ingebed in een strategie, die is afgestemd op de behoeften van de werknemers, onderscheid maakt in de salariëring van sterk presterende werknemers en de betrokkenheid van werknemers vergroot.”

Retentieovereenkomst vroeg aanbieden

Bijna een kwart van de verkopende partijen (24%) vroeg de senior managers om al vóór de ondertekening van een initieel fusiecontract de retentieovereenkomst te tekenen. Het is belangrijk om dit vroeg te doen, zegt Sven Slavenburg.

“Senior managers sturen de transactie aan voordat de deal definitief wordt gesloten. Bovendien dragen ze de grootste verantwoordelijkheid voor het slagen ervan. Om er zeker van te zijn dat ze niet worden afgeleid door zorgen over hun eigen toekomst, is vroege communicatie essentieel om hen mee te krijgen. Tevens zorgt dit ervoor dat ze inhoudelijk op één lijn zitten met betrekking tot de overnamedoelen en -strategieën. Daarnaast vergroot de retentieovereenkomst het persoonlijk belang dat de senior manager heeft bij het succes van het nieuwe bedrijf.”

 

 

Reageer op dit artikel