1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Ooit stil gestaan bij de zorgreis van uw medewerkers?

Wat denkt u: zijn werkgevers in staat om gezondheidsrisico's vroegtijdig te signaleren en de juiste interventie te selecteren? Onderzoek, uitgevoerd door GfK in opdracht van CZ, laat zien dat werkgevers zichzelf behoorlijk overschatten. Zo denkt 73 procent van de ondervraagden bijvoorbeeld dat hun leidinggevenden overbelasting kunnen herkennen, terwijl slechts 37 procent van de werknemers dit denkt. En die kunnen het weten, want het gaat over hun gezondheid.

Ooit stil gestaan bij de zorgreis van uw medewerkers?

Om effectief met gezondheid en inzetbaarheid aan de slag te kunnen is het van belang dat u weet welke gezondheidsrisico’s er in uw bedrijf spelen. Er zijn allerlei (verzuim)data voorhanden die u in staat stellen daarvan een analyse te maken. Maar u kunt de informatie ook bij uw medewerkers en leidinggevenden zelf ophalen.

Inzicht in zorgreis van medewerker is cruciaal

We zien helaas vaak dat veel werkgevers de gezondheidsrisico’s pas zien op het moment dat iemand uitvalt. Kennelijk beseffen ze niet altijd dat een medewerker een hele zorgreis doorloopt en mogelijk al eerder klachten heeft. Een zorgreis kent verschillende fasen. In het begin voelt iemand zich misschien niet lekker, maar is hij zich er niet van bewust dat er iets aan de hand is. Als de bewustwording later komt, doordat de symptomen bijvoorbeeld verergeren, is het de vraag hoe de medewerker in kwestie erop reageert. Meldt hij zich ziek? Of blijft hij doorwerken, maar verliest hij zijn productiviteit?

Aanbod van interventies per fase in zorgreis is zeer divers

Pas als duidelijk is in welke fase van de zorgreis de medewerker zich bevindt is het mogelijk is om de juiste zorg te organiseren. En dat is vaak niet eens zo gemakkelijk. Daarom heeft CZ verschillende zorgpaden ontwikkeld. Een zorgpad brengt niet alleen de zorgreis van de medewerker in kaart. Het helpt werkgevers ook gezondheidsrisico’s te herkennen en per fase van de zorgreis de juiste interventie van de juiste provider te selecteren. En dit alles het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium.

Zolang je je niet bewust bent van de verschillende fases van een zorgreis ben je geneigd om telkens terug te vallen op hetzelfde soort interventies van dezelfde provider - die je al lang kent. Ik denk niet dat deze aanpak altijd de beste remedie is. De juiste interventie op het juiste moment kan per persoon en per situatie verschillen. Pas wanneer een interventie aansluit bij de aard en ernst van een klacht krijgt een medewerker de zorg die hij nodig heeft.

Met behulp van zorgpaden is het bijvoorbeeld mogelijk om klachten al in het voortraject te behandelen. Dus nog voordat medewerkers uitvallen. In zo’n beginfase zijn interventies meestal van preventieve aard. Denk aan een e-learning module of een blended coachingstraject, een mix van fysieke aanwezigheid en digitale componenten. In een verder gevorderd stadium zijn waarschijnlijk ingrijpender interventies nodig.

Bespaar tijd, vraag het uw zorgverzekeraar

CZ helpt werkgevers om de interventies in kaart te brengen die bij de verschillende fasen passen en in zwaarte variëren. Zo ondersteunen we een gestructureerd keuzeproces dat uitval zoveel mogelijk voorkomt en verzuim verkort. Denken en handelen vanuit zorgreizen en zorgpaden is een nieuwe en effectieve manier om de gezondheid en inzetbaarheid van uw medewerkers te bevorderen. Begin er dus vandaag nog mee!


Marina Coolen
Manager advies zorg en bedrijfszorg CZ

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Een stappenplan voor veerkrachtige medewerkers en organisaties

Een stappenplan voor veerkrachtige medewerkers en organisaties

Digitalisering, het nieuwe werken, hogere werkdruk door de krappe arbeidsmarkt; ga er maar aan staan als werknemer. En als organisatie. Dat vraagt om veerkracht, weten ze bij Talogy. "Veerkracht helpt medewerkers het hoofd te bieden aan uitdagingen die tot een burn-out leiden, en helpt organisaties succesvoller te zijn." Een uitgekiende strategie is de sleutel tot succes.

Aan de slag met vitaliteit? Zet in op deze drie punten

Aan de slag met vitaliteit? Zet in op deze drie punten

Een verstoorde balans tussen belasting en belastbaarheid ligt ten grondslag aan veel ziekteverzuim. De aanpak is er vaak op gericht om die balans achteraf, als het verzuim een feit is, te herstellen. Maar er is meer winst te boeken aan de voorkant, door versterking van de vitaliteit. Inzetten op energie, motivatie en veerkracht is de sleutel tot succes.

Rookvrij werken: dit moet je als HR weten

Rookvrij werken: dit moet je als HR weten

Sinds begin dit jaar geldt een verbod op rookruimtes in bedrijfspanden. Vanaf 1 juli 2021 waren alle rookruimtes in (semi-)publieke en openbare gebouwen al gesloten. Deze maatregelen zijn een gevolg van het Nationaal Preventieakkoord. Als werkgever moet je het verbod op rookruimtes handhaven. Je kunt het eventueel aanvullen met een geheel rookvrij beleid. De aandachtspunten op een rij.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een...

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program...

Zo betrek je iedereen bij het vitaliteitsbeleid

Zo betrek je iedereen bij het vitaliteitsbeleid

Met alleen het opstellen van vitaliteitsbeleid ben je er niet. Hoe zorg je ervoor dat het ook daadwerkelijk aanslaat? Adaptics helpt organisaties bij het betrekken van medewerkers bij het vitaliteitsbeleid. Een interview met directeur Daan de Boer.

Zo slaat WELDER brug tussen zakelijke en mensgerichte kant

Zo slaat WELDER brug tussen zakelijke en mensgerichte kant

De betrokkenheid van medewerkers speelt een belangrijke rol binnen veel HR-processen. Toch blijkt de organisatie van het personeelsbeleid bij veel bedrijven nog vaak onderbelicht te zijn in verhouding tot het zakelijk, financieel beleid.

Houd praktische vakmensen vitaal: drie tips

Houd praktische vakmensen vitaal: drie tips

Dat praktische vakmensen fit en vitaal moeten blijven, zal iedereen beamen. Maar hoe doe je dat? Dit artikel geeft drie do's en don'ts voor leidinggevenden en HR-professionals.

Bekijk hier PW magazine #3 (mei 2023)

Bekijk hier PW magazine #3 (mei 2023)

Interview Dorien Manshanden van BNNVARA: 'We moeten durven zeggen: stop, hou op' ● Creatief werven ● Vitaliteitsbeleid toepassen ● TikTok-verbod ● Long covid ● Faq over vakantiedagen

Zo gebruik je een app voor succesvol gezondheidsbeleid

Zo gebruik je een app voor succesvol gezondheidsbeleid

Gezondheidsapps kunnen mensen ondersteunen om gezonder te leven. Het heeft echter geen nut om zo'n app aan medewerkers beschikbaar te stellen als je er geen beleid omheen maakt. En dat gebeurt nogal eens, zegt Daniël Rijnbeek van VLC & Partners....

Waarom een collectieve zorgpolis nog steeds voordelen biedt

Waarom een collectieve zorgpolis nog steeds voordelen biedt

Vanaf 2023 geldt er geen korting meer voor de collectieve zorgverzekering. Toch is dit volgens Karel Stolper en Petra Zwolle van CZ absoluut geen reden om dat contract op te zeggen. Sterker nog, in vergelijking met een individuele zorgverzekering...